Glädjefnatt

publicerat i Allmänt;

Har jobbat hemifrån idag. Suttit vid datorn många timmar. Borde väl inte skriva nu också men gör det ändå... Kan inte låta bli. Mörkret har lagt sig. I natt är månen full. TV:n står på. Hockey igen. Sonen kommenterar irriterat varje misstag som favoritlaget gör. Det är lätt att sitta i soffan och cocha! :-)

Så här i dysterprognosernas tid, får jag sån lust att skriva om Glädje. Det är inte så lätt att hitta glada nyheter i massmedia nuförtiden så man får leta efter de där små ljusglimtarna.
Såg igår ganska mycket på TV. Började med "Go kväll". Där var det en hund, en söt, livlig pudel som enligt sin matte hade "pudelfnatt". Den sprang som en virvelvind runt, runt på sin gård och var omöjlig att få stopp på och den lyssnade inte alls på sin matte. Hundexperten lyckades med små knep och med bestämd röst få pudeln att komma vid inkallning. Det där med "pudelfnatt" fick mig att tänka på "glädjefnatt". Det var något man fick beskåda flera timmar senare när Sverige vann fotbollsmatchen mot Holland och därmed är med i EM nästa sommar. Det är härligt att se svenska fotbollsspelare och ledare få glädjefnatt, dansa, hoppa,kramas, jubla! Äkta glädje! Härligt!Och självklart var jag också jätteglad! Ser fram emot EM 2012.



Glad blev jag också när jag läste vad en vän på face-book skrev. Hon hade tagit hand om en tamduva som blivit ensam kvar när grannarna hastigt flyttat. Den var hungrig, törstig och desperat. Min vän gjorde den sällskap och gav den mat och vatten. Och såg till att den blev omhändertagen på djurklinik. Vilken tur den duvan hade! Det är glädjande att det finns så omtänksamma människor.

"Ibland tror vi att det vi gör bara är en droppe i havet.
Men havet skulle vara mindre utan den droppen."
Moder Teresa




"Glädjen finns inte vid horisonten.
Om vi sänker blicken
ska vi finna den
på närmare håll."
Stillsamheter

Nu ser jag fullmånen. Den ser kall ut. Och mystisk. Jag hoppas kunna sova bra i natt. Det brukar ju vara lite si och så med det dessa fullmånenätter... Natti natti...

Kommentera inlägget här :