EN SIFFRA I STATISTIKEN?

publicerat i

Min pappa brukade ofta citera Mark Twains ord om lögner: "Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik."... Tänker på de orden nu när SCB söker mig via telefon för att "ställa några frågor". Det fanns en tid när jag kände mig "stolt och viktig" när jag blivit utvald till att svara på frågor. Som ärlig svensk medborgare ställde jag naturligtvis upp och svarade villigt och uppriktigt på frågorna. Det var då det... Sen insåg jag ju att jag kunde svara precis hur som helst för statistik är en lögn... Det är ännu värre med de här "Marknadsföringsinstituten" som ringer upp och undrar om man har några minuter över att svara på några frågor... En gång för länge sedan ringde en glad och trevlig tjej och undrade om jag ville svara på några frågor. Okey, svarade jag. Dumt nog... Det handlade om glass och choklad. ("Livsviktigt" som ni förstår...) Stundtals var jag bergsäker på att detta är ett skämt! Vad annat ska man tro när man får frågor som: "Om det är en solig dag och du går ensam till kiosken och köper en glass, vilken av följande glassar skulle du då köpa?" Sen rabblade tjejen upp ett flertal namn på glassar jag aldrig hört talas om... "Om det är en regnig dag och du har sällskap av en vän, vilken av följande glassar skulle du då välja?"... Så där höll det på i en halv evighet....??? Inte blev det bättre av att jag måste be henne upprepa namnen på glassarna och sen välja ut någon av dem på måfå. Något "vet ej-alternativ" fanns inte. Jag ljög alltså. Och suckade. Men vi skrattade också. Både hon och jag. Det måste ha varit pinsamt att ställa dessa frågor! Det dök aldrig upp någon glad programledare och meddelade att jag var med i "Dolda kameran" så det var väl på riktigt då....;))) Många minuter gick åt till att svara på idiotiska frågor. Jag har lärt mig min läxa sedan dess. "Nej, jag har inga minuter över, men tack ändå!" Jag förundras över hur de flesta som ringer upp orkar vara så trevliga. Inget lätt jobb. Men tyvärr, jag har blivit en "surkärring" som känner att jag bidragit färdigt till statistikens procentsiffror. ;)) Det var roligare att få bli "utvald" till att rösta på låtar på Svensktoppen! Det var egentligen min make som blivit utvald men han hade inte tid så jag tog på mig uppdraget. Jag var varken då eller nu en regelbunden Svensktoppslyssnare men kul var det! OS pågår ju nu. Jag satt uppe och såg den pampiga invigningen men sen har det inte blivit så mycket mer. Men jag gläds över nationens två silver!! Läser just nu en bok om en tidigare OS-medaljör. Patrik Sjöberg. En utlämnande och intressant bok. Allt har sina orsaker här i livet. Vi formas alla av vår barndom och vår uppväxtmiljö. Sen är det inte alltid som det kan användas som ursäkt men väl som förklaring... "Det du inte såg" heter boken.Värd att läsa även om man inte är sportintresserad. Nu känner jag för en kvällspromenad. Får se om jag får maken med mig;) Han fixar med allt möjligt ute på tomten. Kanske kan han göra en paus?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kristin:

Ja visst är boken bra!
Man får en annan bild av honom tycker jag...

Kommentera inlägget här :