FÖRSTA AUGUSTI :)

publicerat i

Vaknar och inser att solen inte skiner. När jag barfota tassar fram över golvet känner jag att det känns lite kallt. Bara 13 grader varmt ute. Efter frukosten tar jag och maken beslutet: vi åker ut en sväng. Vi åker till ett av mina smultronställen, Axmar bruk. Vandrar runt i "slottsparken", tittar på de fantastiska träden och lyssnar till vattnet som porlar och brusar. Det är lätt att fantisera om livet där för längesedan. Om det hårda arbetet i, de nu fallfärdiga smedjorna och hur de"fina" herrarna och damerna kommer åkande i häst och vagn genom parken upp mot "slottet". Slottet finns tyvärr inte kvar. Men det stora lusthuset finns kvar. Jag vet inte varför jag är så fascinerad av detta ställe förutom att där är så vackert och rofyllt. Det är något som lockar och drar.. Den stora hyttan är också intressant. Vilket smutsigt och hårt arbete som utförts där i mörkret! Slaggstenarna i byggnaderna och på marken är så vackra.De skiftar i blått, svart och turkos. Vi tar oss en tur ner till gamla hamnen också. Njuter av utsikten mot havet och den härliga marina miljön. Restaurangen "Axmar Brygga" öppnar först vid 12. Det doftar gott av fisk därifrån. Vi svänger ner till Gåsholma idylliska fiskeläge.Inser sen att det är bäst att åka tillbaka till torpet och äta lite innan det är dags att lyssna på Soran Ismail på "Sommar". Jag är glad över att jag orkade med denna utflykt idag och glad att jag lyssnade på Soran. Önskar att alla lyssnade! Han beskrev så bra livet som invandrare i Sverige. Om utanförskapet och fördomarna.Och om hur det skulle kunna vara. .. Han är uppväxt i Knivsta där jag själv bott många år. Där finns inte många med invandrarbakgrund så jag förstår att det måste ha varit jobbigt ibland. Eller ofta...Det är så mycket jag vill ta med mig och minnas från hans program. Bl a dessa ord: "Om jag som invandrare är arbetslös utnyttjar jag systemet och om jag har ett jobb har jag stulit det från svenskarna. Slutsatsen av detta är att jag borde vara vikarie". ( Jag citerar kanske inte ordagrant men innebörden har jag fått med... hoppas jag ) Nu skiner solen igen!Vi är inne i augusti månad. Ännu en sommarmånad! :) ...

Kommentera inlägget här :