SNÖFLINGOR OCH VINTERÄNGLAR

publicerat i

Nu vet jag vad som menas med den meteorologiska termen "något snö". Det har stått så i tidningens väderprognos de senaste dagarna... ;)) "Något snö" = snöstorm och ihållande snöfall...
Man lär sig så länge man lever ;)

Det finns något fascinerande över all denna snö som faller. Sådana mängder snöflingor och alla är de helt unika! Alla har sex kanter men olika form. Detta beror, efter vad jag läst, på att varje flinga har sin egen unika färd från molnen till marken. Det är ju otroligt! Jag har roat mig med att titta på bilder av uppförstorade snökristaller. Så otroligt vackra de är! Och vad de kan ställa till med när de sammangaddar sig i det sårbara samhälle vi människor skapat.
För min del får det gärna sluta snöa nu. Bli uppehåll och lite kallt, gärna lite sol, så man kan gå ut och njuta av det vackra vita! Kanske göra snöänglar? Eller jag kanske är för gammal? Fast det finns väl inget som tanter inte kan göra??
Undrar om det blir en vit jul...Vad snopet det skulle vara om det inte blev det...:)

"Jag såg spår av änglar på marken.
Himlens skönhet gående för sig själv i världen."
- Petrarca

"Minns du den ängel vit och god
som fordom vid din vagga stod?
Han följer än idag din stig,
han varnar och beskyddar dig."
- Zacharias Topelius

Jag hoppas att det finns många skyddsänglar ute på vägarna dessa dagar!

VINTERÄNGEL av
Marie Fredriksson

Vinterängel,
kom till mig,
Sprid dina vackra vingar
över mig.

Vinterängel,
ge mig nytt hopp
om en bättre tid som
vi kan leva i.

Vinterängel,
tack för du kom hit,
att du ständigt återvänder
till en värld täckt av is.

Min lilla ängel
jag ska skydda dig
och ge dig tro
så du orkar bära mig.

Vackra vinterängel,
lär oss leva ut
som en vidöppen ros
mot den blå himlens slut.

Min lilla ängel,
stanna kvar hos mig.
Sprid dina vackra vingar
över mig.
<3

Mina egna "vinteränglar" får stå inne under glaskupan. :)




Kommentera inlägget här :