TAR AV MIG GNÄLLKOFTAN

publicerat i

Jag känner mig gnällig och irriterad. På allt och alla. På väder och vind. På ryggvärk och tinnitus. På konjunkturläget och miljöhoten. På dammtussar och smutsfläckar. På orättvisor och elakheter....på allt!!! Men mest av allt är jag irriterad på mig själv... För att jag tillåter mig själv att reta upp mig på saker som jag inte kan påverka och saker som jag inte har med att göra. Och för att jag faller in i det allmänna gnällandet.
Dammtussar och fläckar kan jag göra något åt. Ryggvärk och tinnitus försvinner inte för att jag gnäller. Miljöhoten kan jag inte lösa men jag kan bidra till lösningar. Vädret är som det är osv.
Vad gnäller jag för? Det var inte jag som inte kunde komma fram i snökaoset till dagis/skola och hämta mina barn så att pedagogerna fick åka hem. Det är inte jag som slirar omkring i en bil ute på hala vägar. Det är inte jag som riskerar att svälta ihjäl. Det är inte jag som måste fly från krig och hot...
Har jag det helt enkelt för bra??? Är min irritation tecken på att jag inte mår bra innerst inne? Efter den svåra, djupa kris jag gått igenom detta år trodde jag att jag lärt mig att se det positiva i livet och att vara tacksam. Det har jag också! Men jag har en bit kvar att gå. Jag är för påverkbar av det negativa. Av gnället.

Det fanns hjältar i snökaoset! Människor som ställde upp och hjälpte varandra. Jag tror också på "snösvängen" när de säger att de gjorde allt de kunde. Och på SJ och bussbolagen.

Naturligtvis får man gnälla. När man har anledning. Men gnällandet sprider sig lätt och vi letar ju alltid syndabockar.

På tal om bockar så har Gävlebocken fått sina horn på plats ( de blåste av i stormen) och dessutom en varm Brynäshalsduk runt halsen. :)

Idag har jag även haft positiva känslor. Fick en fantastisk julklapp i förskott. En biljett till Bruce Springsteens konsert i maj!!! Av min yngste son!!! Jag blev jätteglad!!!

Jag tänker ta av mig "gnäll-och irritationskoftan" nu och försöka tänka positivt. Tänka på allt jag har att vara tacksam för i livet. Vara tacksam för livet. Vi har det trots allt väldigt bra här i "kalla Nord". .
Vi kan inte förändra andra människor eller vädret men vi kan förändra vår inställning. Det är inte lätt men det är inte heller omöjligt.
Hur som helst, gnäll leder ingenstans...har jag märkt ;))

Positiva tankar drar till sig positiva händelser och tvärtom...



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ulla Bergström:

Gud, ge mig Sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
och Förstånd att inse skillnaden.
:-)

Kommentera inlägget här :