Vardagsting och ny forskning

publicerat i Allmänt;

En blek sol tittar fram genom molntäcket. Små snöflingor ringlar ner. Ån är täckt med is och snö. Det vilar ett lugn över tillvaron.

I förra inlägget skrev jag om "var skönheten bor". Har roat mig med att se på alla mina vardagsting och funderat på om man kan hitta skönhet där. Det tycker jag att jag lyckats med. Om man verkligen tittar efter så kan man hitta skönheten i det där man ser varje dag utan att egentligen se... I det gamla, använda, nötta, kanske lite dammiga. I det sirliga, det mjuka, det "ruffiga", det självklara... T o m det trasiga...

Gammalt, lite rostigt, lite "buckligt", men väldigt användbart...
Och rödlöken har sin egen skönhet.

Min äggsamling vilar i ett vackert träfat

De gamla porslinshundarna. En har tandvärk och en har gjort illa tassen. Den sistnämde har dessutom fått "ett litet hål i huvudet"...

Jag vet inte vad denna lilla glasskål använts till förr men vacker är den. Och jag har hittat flera nya användningsområden för den.

Jag har idag haft förmånen att få vara ledig. Eftersom ryggen och nacken "krånglar" behöver jag ibland få stanna upp och vila. Men "vila" är inte lika med att vara orörlig eller att ligga i soffan och käka praliner. Jag mediterar sittande men i övrigt är jag igång.Snabba "promenader" på gåbandet t ex. Som följd av all värk och alla spänningar har jag blivit stel i kroppen och känner en väldig obalans. För att motverka detta och lösa upp spänningarna har jag ordnat "enmansdisco"! Idag var det min gamla idol, Björn Skifs ( still going strong) som fick stå för musiken, sen var det bara att släppa loss. Härligt!:-)

I helgen kom jag mig äntligen för att skriva brev till mitt Fadderbarn i Afrika. En liten tjej med världens vackraste ögon. Jag har fått en fin teckning av henne. Mitt brev kommer att nå henne om 2 -4 månader men bättre sent än aldrig!

För några dagar sedan fick jag nytt hopp för Moder Jords  och mänsklighetens framtid. Jag stötte på: Biomimik!Lägg det ordet på minnet! Kortfattat handlar det om ett vetenskapsområde där man hämtar lösningar på våra problem från naturen.Naturen har redan löst problem som vi försöker lösa. Och Moder Natur har 3.8 miljarder års försprång! Framtidens forkning handlar om att imitera naturen. Visst låter det
spännande! Det fick bli dagens goda nyhet. Googla gärna och läs mer.

Till sist:

Bekantskap måste man odla.
Kärlek måste man vattna.
Vänskap måste man göda.

Hittade följande på facebook:
"You only need to know 2 words ALL languages: Help & Thanks. You will never be lost"
Paulo Coelho

Samlade reseminnen... 





Kommentera inlägget här :