"Hemester"

publicerat i Allmänt;
Vilken fin sommardag det blev! Varmt och soligt. Man är tacksam över sådana dagar     nu efter regnperioden... 
Jag har funderat lite på det där med ledighet och semester. Vi har ju ofta så höga krav på semestern. Vi ska ju vara så aktiva, resa och umgås. Hinna med så mycket. Men idag läste jag ett mail från en vän som tagit det lugnt och bara "varit" de första dagarna på semestern. Ungefär det samma uttryckte en vän på Facebook. Så klokt! Att "varva" ner först. Mina semestrar har alltid varit en lagom blandning av resor och "bara vara" i torpet. När barnen var små hade vi ofta gäster i torpet. Den ena familjen efter den andra avlöste varandra. Det var kul! Barnen byggde kojor och vi vuxna promenerade och pratade och skrattade och lagade mat. Det är något speciellt med luften där i torpet. Alla kopplar av och sover gott. Det kanske är rofyllt och sövande med skogsluft, granarnas sus...? 
Under min egen barndom var bilden av sommarsemester = resa, sola och bada. Vi var nästan alltid på Gotland. Jag är bortskämd med sandstrand och salta vågor. Mina söner däremot föredrog alltid att " bara vara" i torpet. Bada kunde man göra i sjön. När de blev lite äldre åkte vi till Gotland flera somrar i rad och det uppskattades. Inte så mycket för sol och bad som för umgänget med släkten:)
 
Denna sommar blir annorlunda för min och makens del. Vi bryter traditionen med Ölandsresa och satsar på "hemester". Vi kommer att vara i stan lite men mest i torpet. Kanske orkar jag med någon dagsresa lite senare. Och några vänner vill jag träffa. Det här känns nödvändigt och bra. Maken behöver varva ner efter en hektisk tid och jag behöver fortsätta min läkande resa på Bättringsvägen...
 
Att stanna upp och "bara vara"... Har vi glömt hur det känns? Att bara ligga i gräset och resa med molnen... Strosa i stan... Sitta på balkongen och filosofera... Ligga i hängmattan och läsa en bra bok...
Med William Blakes ord:
"Att se världen
i ett sandkorn
och himlen i en vild blomma,
det är att hålla
oändligheten i sin hand
och fånga evigheten i en timme"
 
Men det dröjer ännu en tid innan vår hemester börjar...
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :