TANKAR OM FRED

publicerat i

Sitter ute i solskenet och njuter av sommaren. Det blåser vindar som verkar komma från flera håll. Märkligt. Många fjärilar flyger omkring. Och en och annan slända. Den stora, vackra fjärilen jag skrev om häromdagen visade sig vara en Aspfjäril. Tack mina vänner som upplyste mig om detta! Nu kom det en glad hund utfarande på gården... med en sko i munnen... Jag startade denna dag med att titta på TV. Minnescermonierna i Oslo. Det har gått ett år sedan det ofattbara inträffade i Oslo och på Utöya... Mina tankar går hela tiden till Norges folk. Jag tänker på ondskan och våldet. Hur det uppstår. Hur främlingsfientlighet och fördomar har sitt ursprung i okunnighet och rädsla. Även hat och hämnd har sitt ursprung i rädsla. Våld föder våld. Våld är alltid ett misslyckande. Fred och kärlek är seger. Vi har alltid ett val och ett personligt ansvar. Vi måste våga se det som förenar oss. Se likheterna istället för att bli rädda för olikheterna. Vi bär alla ljus och kärlek inom oss. Sprid det till andra! Välj kärlek! Ett år har gått...vi kommer aldrig att glömma och de anhöriga kommer alltid att sakna. Varje liv är en oersättlighet. Den goda kampen för demokrati och allas lika värde fortsätter. Störst av allt är kärleken! :)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kristin:

Berörs så oerhört av det som hände på utöya.
Spenderade en stor del av dagen med att titta på minnesermonierna och många tårar föll. Bär fortfarande med mig känslor från ett år sedan, trots att jag inte var där eller ens kände någon som var där.
Ord som fastnade var:
"Kl 15.xx parkerar en budbil utanför entrén där statsministern jobbar, en man går iväg,och ingen reagerar,för det var så Norge var då".

Men efter minnesermonin på utöya kändes det faktiskt bättre. Ungdomarna var ledsna, men hade rest sig. Kärleken segrade över ondskan!

Kommentera inlägget här :