LÄKANDE TÅRAR

publicerat i Allmänt;

Kanske det är positivt att gråta ibland...?
Att låta all besvikelse och frustration bara välla fram genom tårarna. Att rensa det jobbiga och smärtsamma genom gråten. Allt gammalt och allt nytt. Drömmarna som sprack eller rann ut i sanden. Ilskan, sorgen, förtvivlan, smärtan...
Förhoppningsvis ser man lite klarare sen när tårarna torkat och man känner sig nästan tömd. För har man rensat bort det som skavt och värkt och grumlat synen ett tag eller länge, ser man kanske det som trots allt finns där, ljusglimtarna i livet. Man är trött men ändå stärkt. Man är tom men har öppnat upp för nya perspektiv, nya tankar.
Jag vet inte...Vet bara att jag själv har en riktig "vårrensning" i form av tårar idag... Om tårarna är läkande? Jag hoppas det. Mycket behöver ut. Jag behöver tänka klart, tänka nytt. Ändra färdriktning. Istället för den givna vägen, den raka mot drömmålet, kanske jag ska ta den lilla, snirkliga vägen. Vi har ofta full fart framåt på autostradan. Ser bara det där hägrande målet i fjärran. När vi kommer dit, när vi är "framme" där, då börjar livet. Tänker vi. För många blir det så också men för andra visar sig målet vara en hägring, en utopi. Och vi glömde bort att titta åt sidorna eller att se det vi hade framför
våra fötter.
Vi lever idag, nu, nu, nu! Och även om jag känner det som om jag står och stampar på samma fläck händer det kanske något inom mig när tårarna rinner...
Kanske känner någon av er igen det här...

Lite kloka ord från 1800-talet:
"En enda mild regnskur gör gräset många nyanser grönare. På samma sätt ljusnar våra utsikter när bättre tankar flödar in. Välsignade vore vi om vi alltid levde i nuet och drog fördel av varje tillfällighet i livet, liksom gräset visar påverkan av minsta dagg - och inte ägnade all vår tid åt att sona de möjligheter vi förbisett förut: det vi kallar att göra vår plikt. Vi lever kvar i vintern när det redan är vår."
Henry David Thoreau

Jag vet att jag måste lära mig att lita på livet! Lita på processen. Att varje litet steg i vardagen är Livet! I detta Nu!

Må din väg gå dig till mötes...

Kommentera inlägget här :