SOMMARLJUD

publicerat i Allmänt;

Efter en morgonpromenad lägger jag mig och vilar. Att dagen kommer att bli mycket varm är den ingen tvekan om. Temperaturen stiger snabbt. Det var vindstilla när vi var ute och solen brände redan tidigt. Nu har det börjat fläkta lite. Jag vilar med öppet fönster mot gatan. Tar in alla ljud. Bruset från nybygget. En bildörr som slås igen. Fågelsång av skilda slag. Ljudet av snabba klackar mot asfalten. Sopbilen dundrar och slamrar. Höga mansröster, glada skratt. Måsarnas skrän. På avstånd hör jag ljudet av en motorbåt på ån på väg in från havet. Ett kort hundskall. En cykel som skramlar.Däremellan tystnad.
Gardinen fladdrar till lite lätt...sommar...

På eftermiddagen kommer grannfrun in en sväng. Vi pratar bl a om vädret. -"Folk blir som tokiga när det blir sånt här väder", säger hon, "plötsligt är alla ute och de är överallt! Man har ju knappt sett en enda människa ute under vinter och vår men nu vimlar det av dem."
Jag förstår vad hon menar. Det är folk överallt. Som pysslar med sina båtar, promenerar, fikar, solar och t o m badar i kanalen.
Härligt :)

Skrev ovanstående igår. Nu har det blivit lördag och jag är två promenader rikare.

I övrigt är det vila och åter vila som gäller. Jag försöker intala mig själv att vilandet är läkande...

Det är studentbal i kväll här i stan. Såg nyss några killar och tjejer i stiliga kostymer respektive tjusiga balklänningar ta båten till balen...

Pingstafton 2012....






Kommentera inlägget här :