Nattblogg i fullmånens sken

publicerat i

Kvällen har övergått i natt. De flesta av er sover nog nu. Sover gott hoppas jag.
Torsdag har ännu inte övergått i fredag. Maken och hunden sover. Själv sitter jag i soffan och blickar ut över hustak, å och himmel och måne. Det är fullmåne i natt. Vet att sömnen kommer att bli orolig i natt. Som alltid vid fullmåne. Det är därför jag har svårt att gå i säng.
Det är lite mysigt att vara vaken och uppe på natten. Mörkret. Fullmånen. Tystnaden. Stillheten.
Varför är det "finare" att vara morgonmänniska än kvällsmänniska???
Det är på något märkligt sätt "duktigare" att kliva upp i ottan än att gå sent i säng... Jag har alltid varit kvällspigg. Fungerat bäst sent på dygnet. Speciellt när jag studerat. Jag har aldrig haft problem med att gå upp tidigt när jag måste men sover gärna länge om jag får eller kan.
"Morgonstund har guld i mund" heter det. Visst. Soluppgångar är vackra och magiska. Absolut! Men kvällar och nätter och solnedgångar är också magiska. Vi är olika helt enkelt. Men morgonmänniskor är helt klart mer accepterade i samhället. "Hur skulle det annars se ut?" Ja, det kan man undra....;)

Jag är inte rädd för mörkret. Bara om det är totalt becksvart utan en glipa ljus och jag inte kan orientera mig, för då kan jag få panik.
För ett år sedan klarade jag inte av ljuset. Vårljuset. Solen. Det var hemskt. I år njuter jag av ljuset. Det är som det ska vara :)

Mörkret djupnar. Månen gömmer sig bakom molnen. Jag börjar gäspa. Kanske dags att krypa till kojs?

Det härliga med att bo i stan är att det alltid lyser i något fönster. Tryggt.Det härliga med att sova i torpet, mitt i skogen, är att man kan vakna på natten av det starka månljuset. Tryggt.

En vän meddelade att hon sett Sädesärlan! Nu är det vår på riktigt!!!

Och en rättelse: Den målade stenen finns kvar på sin plats. Jag mindes fel angående platsen....;)

Hoppas att ni alla sover gott och drömmer härliga drömmar.... :)

Kommentera inlägget här :