Stjärnor och rönnbär

publicerat i Allmänt;

Söndag 18 augusti

Nu ska jag skriva en sak som jag tänkt men glömt:
Bra gjort Emma Gren Tregaro! Att måla naglarna i regnbågsfärger var en fin protest mot de ryska lagarna mot homosexuella <3 Tack för modet!Likaså att någon/några målade övergångstället vid ryska ambassaden i Stockholm i regnbågens färger ;)
Man kan tycka att idrott och politik inte hör ihop men sådana här små påminnelser om alla människors lika värde är väl ändå bara bra.:) ?

Sol, värme och ljumma vindar har det varit här i torpet hela dagen men nu blåser det upp ordentligt ibland och så vräker regnet ner en stund.

Igår natt var det stjärnklart och månen spred sitt starka vita sken. Jag gick ut på förstukvisten och beundrade de lysande prickarna där uppe. Det är så fascinerande. Jag kände mig så liten i detta oändliga stora. Samtidigt kände jag så tydligt att jag hörde ihop med detta. Jag är en del av "alltet".

Vid bryggan idag var det mängder med änder. De är alla stora nu. Det har varit så mysigt att kunna följa dem denna sommar. Från att de var små dunbollar till vuxna stiliga änder. Minst tre familjer har bott nere vid sjön under sommaren.
En del av dem var lite kaxiga idag. De retade varandra och en gav sig på en annan ganska hårt. Hoppade på den andra och tryckte med sin tyngd ner den under vattnet. Sen tjattrade hen en lång stund efteråt. Eftersom det inte går att se om det är en han eller hon så skriver jag hen. Ett användbart ord! Kan tillägga att den påhoppade inte verkade skadad men höll sig på avstånd en stund. Antar att det handlar om "ledarstrid" eller revir.
Vi tackade för föreställningen och gick hem :)

Den vackra stjärnhimlen var svår att plåta men rönnbären ställde gärna upp. Det är rikligt med rönnbär i år. Det var det inte förra året och då blev det ändå en rejäl vinter... Tvärtom i år? Tyvärr Bondepraktikan, du stämmer inte längre! ;)

I morgon är det måndag. Ny dag, ny vecka, nya möjligheter :)

Kommentera inlägget här :