En skumtomte till?

publicerat i



Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?
Det klassiska svaret är klockan men idag är svaret också "jag"! Gåmaskinen står i hallen riktad mot ytterdörren. Jag går och går men når aldrig fram till dörren... ;))
Men det gör inget. Jag ser på displayen hur långt jag gått och hur många kalorier jag gjort av med. Nu har inte mitt gående så mycket med kalorier eller dåligt samvete efter allt julgott jag frossat i att göra. Det handlar mer om den där kicken man får efter att ha ansträngt sig lite.Energikicken och det där välmåendet som gör att jag känner lust efter nyttig mat istället för suget efter något sött. Jag har märkt ett samband där ;))


Såg ett intressant inslag på nyheterna (svt) i går. Om livslängden i Sverige. På tolv år har antalet 100-åringar i landet fördubblats. Med stor sannolikhet är den första 200-åringen redan född enligt Henrik Ennart, journalist och författare.
Vartannat barn som föds i år kan förväntas bli 104 år gamla..
Jag kan inte låta bli att fundera på hur en 200-åring ser ut? Utvecklas man och åldras långsammare? Hur länge är man barn? Kan man bli gravid efter att ha fyllt 60? Vad gör man de sista 100 åren i livet? Helt klart kan man jobba till 75 års ålder! Det kanske gläder statsministern...
Enligt H Ennart är det "den ökade samlade kunskapen som är den främsta anledningen till utvecklingen".
Jag tycker det här är lite förvirrande. De forskningsrapporter som haglar över oss handlar ju bara om att vi förkortar våra liv genom våra kostvanor. Nu senast handlar det om saltet... Nästan allting är farligt...För att inte tala om alla stressjukdomar... Så ska våra nyfödda kunna fylla 200 måste vi nog ändra på både det ena och det andra.
Såg något om att det inte är så farligt att unna sig lite gott och lägga på sig några extrakilon så länge man rör på sig :)

Alltså fortsätter jag gå och gå och unnar mig både en nyttig frukt och en mindre nyttig skumtomte till...;) Får väl se om jag blir 100 år? Om inte så är det nog skumtomtens fel...

Bild på två fyrbenta vänner som undrar vart deras fyrbenta vänner tog vägen...
Och en bild från Nyårsdagen i torpet.




Kommentera inlägget här :