SEN SIST

publicerat i

Äntligen fungerar bloggen igen :) Strax efter att jag publicerat inlägget i fredags hände något knas.

Vilken helg jag hade. Tomas Ledins Show...jag säger bara wow!!! Vilken artist han är den mannen. Showen innehöll mycket nostalgi och mycket igenkänning. Härlig stämning bland publiken som till större delen bestod av 50+are. ;)

I lördags var jag på dop. Fine lille Samuel döptes. En enkel fin ceremoni. Och Samuel var tyst och tittade sig förundrat omkring hela tiden :)
Efter dopet bjöds det på goda pajer och god tårta i församlingshemmet. Ute var det kallt, blåsigt, snöigt och halt men inomhus var det varmt och mysigt. Mycket prat och skratt. Härligt att träffa släkten! Härlig gemenskap.

Igår åkte maken och jag och hunden ut en sväng till torpet. Gav fåglarna mat och tog en promenad. Inte så lång, vägen var väldigt hal. Solen sken. Fint. Fortfarande mycket snö. Förra gången vi var där träffade vi en granne som berättade att de utfodrat 12 rådjur hela vintern. Annars hade rådjuren säkert dött. Av svält...

Vad ska man tro? Läser i GD att Moder Teresas helgongloria hamnat på sniskan efter att forskare konstaterat att hon inte var så god som myten säger. Att hennes missionsstationer var undermåliga på alla sätt. Orsaken var inte brist på pengar. Det fanns hemliga bankkonton men vart pengarna tog vägen är det ingen som vet. Hade hon dåliga ekonomiska rådgivare, undrar jag, eller var hon snål? När hon själv var döende unnade hon sig själv den bästa palliativa vården som fanns att få i USA.
Det är bara att konstatera att det inte finns helt igenom goda människor. Vi bär alla de sidorna inom oss. Den goda och den onda. Och vi väljer själva i alla situationer. Säkert gjorde hon mycket gott också. Och hon sa mycket klokt. Det finns en rad frågetecken kring hennes liv och gärningar enligt forskarna. Och forska det kan man göra om precis vad som helst ;)

Läste nyss om en annan kvinna också. Vår förra drottning. Louise. Jag minns att jag som barn alltid tyckte synd om henne. Jag tyckte att hon var så "ful". En drottning skulle väl se ut som drottningar och prinsessor i sagorna gjorde. Vackra. Det var inte Louise. Men kungen älskade henne ändå :)) Hon älskade att resa inkognito under täcknamn. För att vara på den säkra sidan hade hon en lapp i handväskan på vilken det stod skrivet: "I am the Queen of Sweden." I fall hon skulle bli överkörd....( källa Svensk Damtidning)

Läs gärna förra inlägget. Där finns några bra ord om sorg. Fick de orden från min mor.

Dagen har ökat med 5 timmar och 5 minuter! Och tidningarna börjar fyllas med vårtecken :)

Kommentera inlägget här :