BOKHUNDAR OCH ORANGE TILLVARO

publicerat i

Hittade ett par gamla solglasögon i torpet igår. Absolut inte trendiga men sonen satte villigt på sig dem ändå. "Ingen som ser." :) Han har inte skaffat nya sen hunden fick tag på hans egna och naturligtvis krossade dem...
-"Allt ser så konstigt ut", sa sonen. -"Det ser ut som på 70-talet."
( Han är född -93)
-"Hur då?," frågade jag.
-"Jo, men allt är liksom orange och grönt, precis som på 70-talet."
- "Men naturen har inte ändrat färg", påpekade jag.
-"Nä, men, det ser ut som på bilder från 70-talet."
Så bilden han har av 70-talet är att allt var grönt och orange... Och okey, det var ju trendigt då med sådana färger men jag tror att han också tänker på foton från 70-talet. Foton tagna med instamatic kameror...instuckna i plastfickor...de har gulnat ganska mycket...
Bilden av 70-talet...ja, mina minnen är nog också ganska orangea ;))
Om man sätter på sig ett par glasögon med rosa glas kanske allt får en ton av 80-tal....mintgrönt ...90-tal? ;)))
När samme son var liten undrade han om världen var svartvit förr eftersom TV-bilden var det....

Vi behöver väl alla se på världen och våra liv och våra minnen med "nya ögon" ibland. Allt är ju inte svart eller vitt...eller orange....livet är fullt av nyanser. Även grå nyanser då och då...

Färger påverkar oss väldigt mycket. Det vet inte minst reklammakarna.
Vi "ser rött".
Vi kan "komma på grön kvist".
Vi kan "feel blue."
Jag kan skriva hur mycket som helst om färger men fortsätter någon annan gång.
Ett tips bara: Välj de färger som gör dig glad och ha dem på dig och runt omkring dig! Vad än stylister och trendnissar säger. ;) Du vet vad som gör dig glad :))

Har hittat två positiva nyheter!
Haddile, 2 år, får uppehållstillstånd i Sverige! I alla fall i två år...

Vid Linnéuniversitetet i Växjö utbildas "bokhundar". De ska användas som pedagogiska verktyg för att öka läsintresset hos barn och även hjälpa dem med lässvårigheter. Studier visar att hunden har en lugnande inverkan på situationer där barnen upplever stress.
I USA finns över 15 000 hundar som används i läsundervisning. Men hundarna behöver utbildas. De måste lära sig att vara uppmärksamma. Metoden går ut på att barnen läser för hunden "som är kravlös och inte dömande". Detta är ett treårigt projekt.
Källa: GD

Låter underligt men är säkert bra. Tror jag. :)

På tal om färger så målade jag ett virrvarr av färger i helgen. Jag blir glad av den :)

Kommentera inlägget här :