Tisdagstankar :)

publicerat i

Jag visste att den skulle komma men man hoppas ju alltid att man ska slippa denna gång, bara denna gång...Men idag kom den, värken, reaktionen efter "vårbruket" i helgen... Kratta och rensa rabatter...Så kul att kunna göra men men....Alltid lätt att vara efterklok...
Så Vila är ordet för dagen. Igen ;)

Vila eller snarare sova försöker också hunden att göra. Trött efter intensiva dagar i torpet. Har nästan aldrig sett honom se så förvånad ut som när han jagade ekorren och den försvann högt upp i ett träd. Där satt den och svängde med svansen och "knäppte". Nedanför stod den förvånade hunden och glodde. Han insåg ganska snabbt att han inte är gjord för att klättra i träd. ( "man är ju inte katt precis!")...
Själv satte jag mig på en stol i närheten och tänkte om jag kunde få en chans att fota Kurre Ekorre. Misslyckades totalt. ;)
Men lyckades få med herr och fru Domherre på bild.
När vi åkte hem till stan igen konstaterade jag att vi under fyra dagar sett mängder av djur: paret Trana är tillbaka, en räv sprang över vägen, humlor, fjärilar, råbockarna som fajtades, sädesärlor, ekorren, spindlar,domherrar, skogsduvor, bofinkar och en lång rad andra fåglar. Och så de mer tama djuren, hund och katt. Vår hund har två "polare" där. Av skilda storlekar, en Sankt Bernhards hund och en strävhårig liten Tax. Själv är han mitt i emellan i storlek. Drömmen vore att plåta dem alla tre tillsammans;)

När jag blir trött på och ledsen på alla negativa nyheter. När jag börjar tappa tron på en god värld och hoppet sviktar om fredliga lösningar går jag ibland in på "Good News Magazine" och läser. Hittade bl a detta:
Fredens Oas ligger högt uppe på en kulle mittemellan Jerusalem och Tel Aviv. Där bor 30 judiska och 30 palestinska familjer med israeliskt medborgarskap. Man tror på samlevnad, på samexistens. Som en lösning på Israel-Palestina-konflikten! Så småningom hoppas man att byn ska hysa 150 familjer. Hälften judar hälften araber. De tror att de kommer att fostra en ny generation som är medveten om Israel-Palestina-konflikten och som kommer att hitta fredliga lösningar. Man håller kurser om fred och det finns nu flera tvåspråkiga grundskolor i Israel.

Visst låter det fantastiskt! Det finns modiga människor! Det finns fredliga människor! Det är en lång väg kvar till fred men det är ett litet steg på vägen...
Freden i världen börjar ju inom oss alla <3

Här i stan hungerstrejkar 7 ungdomar (några av dem tonåringar) sedan elva dygn utanför Migrationsverket. En reaktion på att de ska avvisas från Sverige. Migrationsverket säger att de inget kan göra. De stödjer sina beslut på politikernas lagar. Vissa människor kallar ungdomarnas desperata kamp för utpressning...En stilla undran: vart tog medkänslan vägen? Funderar aldrig politiker och andra beslutsfattare på att "det kunde ha varit jag" eller "det kunde ha varit mina barn/barnbarn"...


"Mörker kan inte driva ut mörker; bara ljus kan göra det.
Hat kan inte driva ut hat; bara kärlek kan göra det.
Alla kan vara storslagna... för alla kan tjäna.
Du behöver inte ha en högskoleexamen för att tjäna.
Du behöver inte hitta subjekt och predikat för att tjäna.
Du behöver bara ett hjärta fullt av nåd, en själ alstrad av kärlek."
- Martin Luther King

Var rädd om dig! Din kropp och din själ. Och ditt hjärta...



Kommentera inlägget här :