Brittsommar och ett rent himmelrike

publicerat i Allmänt;
Visst blev det britt-sommar! I alla fall igår och idag. Och i alla fall här och i Göteborg ;-)
Sol och värme. Man bugar och tackar !

Höstglöd! Blå himmel och vackra löv. En lugn, varm vind. Skönt <3

"Våren är ljuvlig, men den kallar på oss med tusen göromål. Hösten är mindre fordringsfull. Den överlåter allt åt sig själv och det får vara som det är och som det blev; man vänder sig inåt, mot tanke och kontemplation."
- Hans Ruin ur Hem till sommaren

"Fordringsfull"...vilket läckert ord...det har jag aldrig använt. Kanske ska börja nu?

"Så vackra 
lönnbladen blir 
när de vissnar."
- Shiko

Hösten är mindre fordringsfull, det är sant. Men solen kan vara lite fordringsfull när den nu står så lågt och lyser upp hela lägenheten på tredje våningen. Damm och fukt och fett-fläckar. Syns väldigt tydligt....Hur kan det bli så mycket, jag har ju nyss...??
Man kan ju välja att dra ner persiennerna och lura sig själv med den hurtiga frasen: "Bättre med lite dammtussar i hörnen än ett rent helvete".
Jag tar inte åt mig av de orden, jag vill ha ett rent himmelrike :-) Så fram med trasor, svampar, vatten, rengöringsmedel och börja putsa! Och när jag ändå håller på: ut med grytor, stekpannor, pryttlar och grunkor, rengör skåp och lådor, stuva om och rensa bort. Så! Till slut försvinner solen. Det mörknar och jag känner hur trött jag är. Och värker det inte lite i ryggen? Men jag är stolt över mig själv! Det känns bra att ha varit så "duktig" ;-) Mitt rena himmelrike :-) 
Sen får jag ta sonens suckande och klagande på att han inte hittar någonting när jag städat...;-) Det blir först när han kommer hem till helgen :-)

Nu är det kväll. Sov gott ❤️





Kommentera inlägget här :