Själars möte <3

publicerat i Allmänt;

"Minns i november den ljuva september", är en rad ur en gammal sång. Och nog vill man minnas denna ljuva början på hösten. Sol och värme, som om sommaren vill stanna kvar en stund till. Inte mig emot ;)

Jag borde kanske vila men börjar känna mig lite bättre och då är det som om lagrad energi plötsligt blossar upp...för en stund...

Idag går solen i moln ibland och vinden är svalare. Men luften är klar och det doftar gott av jord och skog. Var på en kort promenad till sjön. Så fort man närmar sig bryggan kommer de simmande emot en. Änderna. Från alla håll kommer de. En del kommer flygande och landar så läckert med trampdynorna glidande mot vattenytan. Som vattenskidor ungefär ;) 14 stycken räknade vi till idag. Sommarens kullar. Som vi följt sen de var små dunungar tidigare i sommar. Hunden vaktar bryggan. Kommer de för nära gör han ett "utfall" och då skränar de och flaxar iväg en bit bort. Vattnet stänker omkring dem och upp på oss.Men mer än så blir det inte. :)Hunden är inte intresserad av något mer ofrivilligt dopp i år ...;-)

En kär vän till mig skriver idag om hur positivt överraskad hon blev av att mötas av omtanke från en handläggare på Skatteverket. En medmänniska. Medmänsklighet är en bristvara i vårt samhälle. Där allt ska vara så formellt och gå så fort. Så vi blir så lyckliga och förbluffade när vi väl stöter på den! För den finns där, trots allt, ibland :)
Kostar det egentligen så mycket i tid och pengar att visa omtanke? Är det inte så att vi i långa loppet skulle må mycket bättre? Och på så sätt tjäna både tid och pengar...?
Kanske är jag naiv som resonerar så här? Men jag vet ju själv hur lite som behövs. Ett ord, ett leende, en omtanke...kan ge tröst, trygghet, hopp och vara läkande <3

Människors möten. Ibland är det flyktiga möten. En del glöms fort. Andra stannar kvar i ens medvetande. Gör avtryck i vår själ. Kommer oss väldig nära. Då är det Själars möte <3

Själars möte...
Kom mig till mötes
Kom mig nära men ändå på viss distans
Så nära att du kan höra vad jag inte säger
Så nära att du kan läsa mellan raderna
Se om du kan finna ljuset i mina ögon
Trampa inte på mina ömma tår
Men ge mig gärna en positiv knuff i rätt riktning
Dela min tystnad
Respektera mina drömmar och mina ord
Låt mig få visa dig min respekt, min närhet, mitt ljus
Så går vi från detta möte stärkta i våra själar
Du åt ditt håll, jag åt mitt håll
Eller kanske åt samma håll...
Själars möte
<3

Kommentera inlägget här :