Symboler

publicerat i Allmänt;
Glädje över livet
Ljusets seger över mörkret
Andlig kraft
Dagar av mystik

Positiva tankar
Återhämtning för kropp och själ
Stilla stunder för eftertanke
Korset segertecken

G
L
A
D

P
Å
S
K
Påskkort från en vän :-)

Långfredagen bjöd på lite regn och en kylig vind. Tillsammans med fina vänner besökte jag och maken Mehedeby Kursgård. Trots vädret var det så mysigt. Vi grillade korv, tittade in i gårdens fina tipi, shoppade, beundrade konsten och framför allt träffade underbara Cecilia. :-)
En annan härlig upplevelse var att träffa hönorna och tuppen hos våra vänner. :-) Hönor som har en husvagn som sitt hem! Och som får gå fritt ute! :-)
Vi fick också titta på de söta vaktlarna och vi fick med oss små söta vaktelägg hem!
Söta!
ÄGG är symbol för Livet. Jag citerar:
"Traditionen att äta ägg till påsk finns över hela världen. Ägget har en central plats på påskbordet och symboliserar liv och växtkraft för såväl katoliker, protestanter, ortodoxa kristna som judar. Ägget är även en viktig symbol i det mångkulturella Sverige."
Svenskaagg.se
Och påskharen då? 
Påskharen som kommer med ägg till barnen är en tysk tradition. Haren/kaninen är ju känd för sin fortplantningsförmåga och har därför blivit en symbol för överflöd och fruktsamhet. Förknippas med påsken och andra ritualer där man firar livets återkomst efter vintern.(Wikipedia)

Så nu har jag strött lite information omkring mig igen ;-) Fast ni kanske redan visste?
Själv är jag fascinerad av symboler. Korset t ex som från att ha varit ett avrättningsredskap blev ett tecken på seger genom Jesus död och uppståndelse. 

Idag, Påskafton, skiner solen och det är riktigt varmt ute. Och fåglarna drillar och sjunger. Hela gräsmattan är täckt av Vitsippor. Syrenerna har stora knoppar. På gården finns det fullt upp med "att göra" men också tillfälle till reflektion. Nere vid sjön håller man på med att dra ihop "skräp" till en brasa. Det är ju snart Valborg!
Mina pelargoner har fått komma ut i solen en stund. Snart kan jag plantera dem i tunnan igen.
Allt lever upp igen!
Glad Påsk!


Foto från Mehedeby kursgård <3
❤️







Kommentera inlägget här :