Jag tänker ta plats

publicerat i Allmänt;
Äntligen känner jag att jag fått något av en revanch i livet :-) Jag är glad över att jag lever i en tid då jag kan få upprättelse! Efter att större delen av mitt liv fått höra att jag "inte ska vara så känslig". Ofta sagt med hånfullt eller besvärat tonfall. Lätt för gråt och lätt för skratt. "Behärska dig!" Med långa känselspröt som lätt läst av och tagit in stämningar, intentioner, kroppsspråk. Kunnat läsa mellan raderna och känt av vad som är falskt och vad som är sant. Med stor lyhördhet och stor empati har jag vandrat omkring på jorden och samlat in intryck och försökt bära andras bördor tills kroppen sagt ifrån. Tidigt fick jag lära mig att alla andra var viktigare än vad jag själv var. Tidvis har jag försökt att inte lyssna på min intuition.Att inte lita på min "magkänsla".Att inte ta plats. Det är då jag blivit sjuk. Jag har lätt för att samla intryck av alla de slag men svårt för att smälta dem om de blir för många på en gång. Jag har stort behov av vila och återhämtning. 
Men
det som många kallar "överkänslighet" är helt enkelt: SENSITIV BEGÅVNING. :-) Tjoho! Känn på den! ;-)
Detta är något värdefullt och positivt. T o m livsviktigt. 
Så jag tänker aldrig mer låta människor trycka ner mig för att jag är den jag är. Jag är inte blyg, blödig, besvärlig, humorlös, konstig...
Jag är klok, sensitiv, intuitiv, lyhörd, analyserande... Och numera kaxig! :-))
Och att känna medkänsla och bry mig om och försöka ställa upp för andra det kommer jag aldrig sluta upp med. För det är det jag är här för.Och det ger mig så mycket tillbaka. Nu vet jag att jag inte kan bära andras bördor, bara lätta lite på dem genom att lyssna. Jag grubblar inte på lösningar utan agerar intuitivt. Och jag vågar själv be om hjälp. Jag vågar visa mig svag och jag vågar visa min styrka. Och när jag litar på min intuition kan det leda till att jag går nya vägar och inte längre lever efter andras villkor.
Mina steg på Bättringsvägen är lättare nu och samtidigt mer bestämda. För nu går jag Min Väg.
Vi är många som är "känsliga" och många av oss blir sjuka av detta eftersom det inte "passar in" i vårt samhälle idag...

En vän sa en gång: att vara känslig är en rikedom. Vi njuter mer, vi känner djupare, vi upplever intensivare, vi är tacksammare....
Kanske är det så...

Så Sensitiv Begåvning är ett av flera nya ord jag stött på de senaste dagarna. 
Hjärndimma är ett annat ord som jag gillar. Ett bra uttryck för hur det känns när man är utbränd....

Var aldrig rädd för dina känslor. Lär känna dem. De är dina! <3

Och du:
"Perfect people
Don't drink,  don't lie
Don't cheat, don't fight
Don't complain and don't exist"
- Paulo Coelho -
:-)

Nu blommar scillan också :-)

Mitt barnbarn fyller 6 månader i dag. Ja, tiden går fort....:-)

Ljus och kärlek 
❤️







Kommentera inlägget här :