Som Pippi sa

publicerat i Allmänt;
"Man ska va glad att det är väder överhuvudtaget"
- Pippi Långstrump

Så därför gnäller jag inte över det fuktiga, gråa där ute...eller lite gnäller jag...och försöker lära mig att även om det står -4 grader på termometern så kan det vara - 10 i vinden...
Så det är bara till att bylta på sig lager på lager för "det finns inget dåligt väder....", ja, ni vet....:-)

En tröst är att vi går mot ljusare tider. Redan nu tycker jag att man märker av de allt längre dagarna. Skönt.

Sista januari :-)
I morgon går vi in i "födelsedags-månaden". En hel del släkt och vänner som ska firas. Mysigt! Sportlov ska det bli också. Undrar om det finns någon snö kvar då?
Eftersom jag är lite vetgirig tog jag reda på ursprunget till sportlovet. Förr kallades det kokslov och infördes 1940 för att spara på uppvärmningen i skolorna. Enligt Wikipedia.



Jag minns inte så mycket av vad jag gjorde på mina sportlov men eftersom jag är uppväxt i Norrland så var det nog en hel del skidåkning. På påsklovet åkte ibland hela familjen till vänner i Jämtland. Åkte skidor, pimplade, åt röding, lyssnade på spökhistorier och åkte en sväng till Norge och handlade varor som var billigare där på den tiden. Smör och socker tror jag det var.
Ett år fick jag ett par vackra, norska, stickade tumvantar. Med vackert mönster i svart och vitt. Var så glad över dem. Dyra var de också. Sen tappade jag den ena vanten på hemväg från skolan. Hittade den inte. Å, jag minns hur arg mamma blev och hur ledsen jag själv var....
Tänk vad såna där minnen kan sitta kvar... 
Jag tänker på det där ibland när jag ser en vante som ligger någonstans, på en väg eller trottoar t ex. Borttappad....Saknad? 
Den läckra soleffekten vid rastplatsen Borasjön.

Fyra indianska levnadsregler:
Var rädda om jorden och den kommer att ge er mat.
Var rädda om vattnet och det kommer att släcka er törst.
Var rädda om luften och den ger er syre.
Var rädda om elden och den ger er energi.
 - Joe Medicin Crow

Självklart kan man tycka...så varför lever vi inte efter det?

Önskar Dig en fin helg!
Var rädd om dig! Var inte rädd för att sprida ljus och kärlek. Det är det vi är här för ❤️






Kommentera inlägget här :