Fästingens budskap

publicerat i Allmänt;
Kanske var det en mindre bra idé att börja med stegmätare en dag då man blir svettig bara av att stå upp...? ;-) Blir nog inga siffror att skryta med idag inte....

Idag, för en vecka sen, kände jag den plötsligt, en liten "grej" på ena sidan strax ovanför höften...Ensam hemma och ingen spegel att se sig i helfigur. Fram med fickspegel och så vända och vrida på sig och där! ...Satt den med bakbenen sprattlande hade den sugit fast i mitt skinn och sög blod....fy!!!! Inte kunde jag få bort den heller...försökte med pincett, kroppen vriden som en korkskruv, tittandes i lilla spegeln och....nej, lönlöst, det blir ju för sjutton spegelvänt....!!!
Ringer make som är på hemväg med vagn på släp. "Minst en timme kvar", meddelar han. Okey, lugn. Försöker att göra något annat så att jag inte tänker på alla sjukdomar som fästingar kan sprida...Funkar sådär...Så kom jag plötsligt på en sak! Änglarna! Jag ber till änglarna att det är en helt frisk och smittfri rackare som satt sig just på mig :-)
En vecka senare mår jag ännu så länge bra....
Och jo, maken kom hem och drog ur fästingen...

Ixodes ricinus heter fästing på latin. Om nu någon händelsevis inte visste det...hi hi. Tro mig eller ej, men till och med denna blodsugare finns med i Solögas bok Djurens Språk. Eftersom den nu suttit och sugit i sig mitt blod tänkte jag att det kunde vara kul att kolla vilket budskap den ville komma med:

"Var initiativrik och fatta egna beslut. Min gåva till dig är att ta egna initiativ."
Aha... Hm...Ska försöka...:-)

Sommaren är ljuvlig nu, förhoppningsvis över hela landet!
På ett av de äppelträd som maken fick i present för en månad sen växer det nu ett litet äpple :-)


Rosenbusken har blommat färdigt för i år. Jag tog de sista rosorna och la i en skål. <3


Förmiddagens dopp i sjön var inget helkroppsdopp. Det fick räcka med tårna, fötterna och en bit upp på benen. Hade kjol på mig,som jag drog upp en bit, därav ser jag lite "bylsig" ut. ;-) Det var inte så varmt i vattnet men inte heller iskallt.



Nej, jag har ingen bild på fästingen...:-D

Ljus och kärlek!
❤️



Kommentera inlägget här :