Fick mig en tankeställare

publicerat i Allmänt;
På Kärleksvägen har jag stannat upp och funderat på det här med olika religioner. När jag läste följande likheter fick jag mig en tankeställare: varför bråkar man när man nu i grunden tycker så lika? Visst är det intressant?

Det du inte vill att människor ska göra mot dig, det ska du inte heller göra mot dem (judendomen)
❤️
Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det ska ni också göra för dem (kristendomen)
❤️
Ingen av er är troende förrän han önskar för sin broder det han önskar för sig själv (islam)
❤️
Gör icke mot andra vad du icke vill att de ska göra mot dig (konfucianismen)
❤️
Betrakta din nästas vinst som din egen vinst, och din nästas förlust som din egen förlust (taoismen)
❤️
Skada inte andra med sådant som skulle skada dig själv (buddismen)
❤️
Om man ser sig själv i alla och alla i en själv kan man inte skada någon, ty det skulle betyda att skada sig själv (hinduismen)
❤️
Ur FRED! 100 röster mot våld och krig

Tänk om alla, religösa och icke religiösa följde denna "regel" så skulle det nog vara en bra väg till fred :-)

Efter jobb ut till skogen igen.
Nu blommar min vackra rosenbuske igen ❤️

Ljus, fred och kärlek❤️
Var rädd om Dig! Du är värdefull ❤️

Kommentera inlägget här :