Pumpor och spöken och ljus

publicerat i Allmänt;
31 oktober
Vaknar av solens strålar in genom fönstret. 1 grad varmt. Frost på grannhusens tak. Öppnar balkongdörren och möts av lavendeldoft från de ännu blommande växterna. God morgon! :-)



Halloween
För min personliga del kan jag bara säga att jag tycker att pumpor är fina ;-) Speciellt de "urkarvade" och utsnidade som ler stort :-)

Vårt behov av "skräck"? Jag gillade skräckfilmer när jag var i tonåren. Nu förstår jag inte längre charmen med dem. Tycker att de är fåniga. Försvinner "behovet" av skräck när man blir äldre?

Jag förstår att barn tycker att det är kul att klä ut sig och se "farliga" ut :-) Få skrämmas lite. Och busa. 
Men om det är ett sätt att hantera rädslan för döden? Nej, det tror jag inte på...
Det dök upp en "pumpagubbe" i min stekpanna idag...han ser snäll ut ;-)) Hi hi...

"Vetgirig" som jag är..he he..så kunde jag inte låta bli att kolla upp det här med Halloweens symboler. Pumpans historia härleds från irländarnas historia om "Jack med lampan". Den är lång men kortfattat så handlar det om en ilsken karl som söp och spelade spratt med Djävulen. När Jack sen dog var han inte välkommen i vare sig himlen eller helvetet. Djävulen kastade åt honom ett glödande kol. Kolet la Jack i en urgröpt rova och fick sig på så sätt en lykta till tröst. Barn i Irland och Skottland använde rovor och stora potatisar för att göra egna lampor. När traditionen fördes med till USA ersattes sen rovorna med en grinande pumpagubbe. 

Spöken och dödskallar har blivit symboler från spökhistorier som uppgått i berättartraditionerna vid Halloween. 

Det mest intressanta tyckte jag var att vi haft liknande traditioner i vårt bondesamhälle. Man tände förr brasor för att hålla borta häxor, varulvar och troll. Barn skar ut dödskalleansikten i urholkade rovor och sprang runt med dem för att tigga.... (Källa: Ungafakta)

Där ser man, inte mycket är nytt under solen ;-)

Om jag gillar spöken? Javisst! :-) Om de är snälla så...som spöket Laban :-)

För mig är det Allhelgonahelgen som är viktig. Att tända ljus och minnas våra nära och kära som gått över till ljuset. Ro och stillhet. Eftertanke. Ljus i mörkret. Förhoppning om att vi får mötas igen. Tacksamhet över den tid vi har tillsammans här på jorden.


Ljus i mörkret önskar jag Dig
❤️

Kommentera inlägget här :