KÄRLEK OCH MOD

publicerat i Allmänt;
Vakna!
Våga se!

Är märkligt nog ord som hela tiden upprepas som ett mantra från nationalister och rasister och alla möjliga troll på nätet.

När det i själva verket är de som ska vakna och våga se...

Det är så man gör, man tar över orden och gör de till sina...

Se upp! Våga se tillbaka, hur historien upprepar sig. Det som aldrig kunde ske igen, det sker nu! Lögner, förtal, fördomar och hat sprids lätt. Ord tappar sin betydelse. Gränser tänjs ut.
Det är plötsligt rätt och tillåtet att säga att "nej, alla människor har inte samma värde"...
Siffror kastas hit och dit och ingen bryr sig om ifall de är sanna eller inte...Grupper ställs mot grupper.
Det är inne att vara missnöjd och kasta skit och skylla allt på flyktingarna....
Tiggare kallas för skräp. Feminister är horor. Muslimer är terrorister. Homosexuella är ett hot. Vänsterpartister är extremister. Osv...
Plötsligt vet väldigt många väldigt mycket om sånt som de egentligen inte vet ett dugg om. T ex om vad som står i Koranen...Jag har aldrig läst den, har du? 

Att dra alla över en kam, att döma efter hudfärg och kultur, tro på lögner, inte ifrågasätta, att tro sig veta för att det var en som hade en kusin vars polare minsann hade sett att....osv...verkar vara tidens melodi...
Från Facebook 


Jag blir rädd när människor slutar tänka själva, gör sig själva till offer, inte vågar kritisera, inte kollar källor, börjar hata och hota och hetsa...

Vakna!!!
Våga se!!!

Vad är syftet med vardagsrasismen? Varför blev det plötsligt rumsrent med rasism? 
Vart är vi på väg?

Människovärde? 
Nu eskalerar våldet mot tiggarna. Men knappt någon bryr sig...

Om vi nu inte orkar tänka själva längre så kan vi väl ändå lyssna på våra hjärtan? Den dagen våra hjärtan hårdnar då är det slutet för oss alla...

Jag vill hedra de människor som ändå gör något. De religiösa samfund som samarbetar och söker lösningar över gränserna istället för att strida internt. Alla de journalister som fortfarande vågar kritisera och är seriösa nog att söka och förmedla sanningar och fakta. De kändisar som ställer sig upp och ryter ifrån, trots hat, hot och trakasserier. Alla privatpersoner som vågar tänka med både hjärta och hjärna. Detta är MOD!

Jag skriver detta idag för att jag märker att jag själv snart inte orkar försvara alla människors lika värde längre. För att jag blir så ledsen när vänner sprider lögner på nätet. För att ord börjar tappa sin mening och mals ner i en grottekvarn. För att yttrandefrihet verkar handla om rätten att hata. För att möjligheten att hitta mänskliga lösningar verkar bli mindre och mindre för varje dag eftersom viljan inte finns....

Jag nekar inte till att invandring innebär problem. Integrering likaså.  Men om man envisas med att kalla kulturmöten för kulturkrockar så växer ju problemen.
Och lögner som upprepas tillräckligt många gånger uppfattas till slut som sanningar.
Hittat på Facebook. Vet ej vem som skrivit det. Men bra är det! :-)


Och jag då? Vad vet jag, vad gör jag? Jag har bott i Rinkeby, jag har jobbat i invandrartäta Gottsunda. Jag har sett problemen och lösningarna och jag har mått bra av alla fantastiska möten. Jag försöker bemöta osanningar på nätet och jag försöker sprida fakta. 
Jag litar på Stadsmissionens och andra hjälporganisationers ord. För detta har jag t o m blivit hånad.

Naiv kallas man om man är antirasist...om man ger tiggare pengar får man höra att man är dum i huvudet...

Om vi vill kunna resa fritt och arbeta och studera i andra länder inom EU så får vi finna oss i att människor från andra länder kommer hit och jobbar. Och finns det inget annat jobb så tigger de. (Och kallas då "lata" eller "arbetsovilliga")

Det stora problemet är boplats. Vi är skyldiga att själva fixa bostad när vi vistas i annat EU-land...har man inga pengar så återstår ju bara gatan eller ödetomter eller skogen...
Detta måste, enligt mig, politikerna finna lösning på! Snabbt! Barn bor i bilar!! I gamla skrotbilar!

Jaha, tänker du kanske nu, vart är den här positiva bloggen på väg? Det här var ju föga uppmuntrande ;-)

Här kommer det positiva:
Vi kan alla göra skillnad! Alla behöver inte stå på barrikaderna. Men alla kan göra skillnad i det lilla. Det lilla växer, "som ringar på vattnet" till något stort. Det är i det lilla det stora miraklet sker.
Ta reda på fakta. Sprid fakta. Var rädd om orden. Sprid kärleksfulla människors budskap. Lyssna till ditt hjärta. Och följ ditt sunda förnuft.
Tillsammans på Kärleksvägen skapar vi mirakel. 
En värld att leva i...oavsett hudfärg, kön, religion, nationell tillhörighet,  kultur, sexuell läggning...

De val vi gör idag får konsekvenser för lång tid framöver. 

Och visst är det märkligt att vi bråkar om landsgränser. Sådana gränser är ju egentligen bara streck på ett papper...;-)

När jag tvekade att publicera detta inlägg tog jag mig en tankeställare: "kommer detta från mitt hjärta?" Svaret är tveklöst: JA! 
Dessutom dök en text upp, en ledare på Arbetarbladet som bl a innehöll orden: "Att vara tyst är att acceptera rådande ordning"


KÄRLEK
❤️ och MOD ❤️

Himlen igår kväll :-)





Kommentera inlägget här :