Paraskavedekatriafobi

publicerat i Allmänt;
Denna dimmiga vinterdag påminner till och med disktrasan mig om att det kommer något bättre längre fram ;-)
Det blir sommar i Sverige, det är bara en tidsfråga ;-)

Avslutar temat Vänliga veckan, med lite "fakta" ;-)

Synonymer till Vänlighet:
Godhet
Välvilja
Hygglighet
Snällhet
Tillmötesgående
Älskvärdhet
<3

Jag reagerar på ordet "hygglighet"... Används det ordet nu för tiden? "Äh, du var hygglig och skicka mig saltet?" Det låter i mina öron som tagit ur en gammal pilsnerfilm ;-) Är det ännu ett sånt där ord som håller på att falla i glömska? Fast "hyggligt bra" och liknande är nog uttryck jag hör ibland...;-)

Vänlighet betyder: Att vara trevlig och tillmötesgående i sociala situationer. :-) Enligt Wikipedia.
Och det är vi väl? För det mesta i alla fall, eller hur? ;-)

Och så är det det här med Fredagen den 13:e....
Lider du av Paraskavedekatriafobi? Då har du det extra jobbigt en till tre dagar om året. Ännu jobbigare är det nog för dem som lider av Triskaidekafobi. Rädsla för talet 13...

13, lyckotal eller olyckstal? På många hotell i västvärlden med fler än 12 rum saknas rum 13...och på många flygplan finns vanligen inte rad 13....
Visst är det underligt att vi som anser oss leva i en sån "upplyst" tid ändå håller på med skrock.?! ;-)

Varför just 13 är ett olyckstal finns det många teorier om. När jag googlat har jag märkt att den vanligaste förklaringen verkar vara den att man var tretton runt bordet vid Jesu sista måltid. 

I Kina och Italien är 13 ett lyckotal! :-)
Läste också att i vårt land är siffran 13 ett vanligt lyckotal bland kvinnor...(!)

13 är ett heligt tal inom judendom och islam. 
I gamla kulturer har 13 förknippats med det feminina.

 Namnet Fredag är troligen uppkallat efter fornnordiska gudinnan Freja.

Mycket "osäkra fakta" idag. Det är väl där lite av magin med fredag den 13:e ligger ;-) Man vet att det är skrock, men...;-))

Så gå inte under stegar idag ;-)










Kommentera inlägget här :