Pessimistisk humor

publicerat i Allmänt;
"Jag vaknade i morse och så var den dagen förstörd"
;-)
- Ronny Eriksson -
Lite så känner jag idag ;-) Jag skyller min pessimism på vädret och min värk i kroppen. Samtidigt som det är skönt att vara lite "sundt negativ" ibland. Jag surar inte och jag har inte tagit på mig vare sig "gnällkoftan" eller "offerkoftan" men jag orkar inte ta på mig "allt-är-så-bra-leendet" idag.
Kan väl lika bra passa en grå februaridag? ;-)


En dansk psykolog, vars namn jag inte minns, har skrivit en bok som motvikt mot alla positiva "självhjälpsböcker". Han var hos Skavlan i fredags och berättade om sina tankar. Han anser att för mycket positivt tänkande och positiva mål kan leda till t ex depression. 
Det ligger nog något i det, tror jag. Om kravet på att alltid tänka positivt blir för tungt, om man känner att man inte klarar av det, då känner man sig misslyckad. Det är mänskligt att vara arg, besviken, ledsen, trött....ibland. Det är inte känslor som man får trycka undan i något skrymsle eller gömma bakom en glättigt leende mask. Då blir man sjuk!

Positivt tänkande är läkande men det får inte bli ett krav, ett "måste".

Han tog också upp att kravet på att vi alltid ska utvecklas, förnyas, vara flexibla också är sådant som kan få oss deprimerade. Håller med! Utvecklas gör vi ju allihop, hela tiden. Men nästa som babblar på om att man "måste" kliva ur sin bekvämlighetszon blir jag galen på! ;-) Visst ska man göra det, om man själv vill eller har behov av det, men inte för att andra "tycker" eller "kräver" det! 



Psykologen ansåg vidare att man inte alltid ska lita på sin intuition eller magkänsla. Hm...håller inte jag med om...Han talade mycket om plikt, att vi är här för att utföra vår plikt mot andra...Jag vill byta ut ordet plikt mot kärlek och för att det ska bli rätt utfört så är det, enligt min mening, bra att lita på sin intuition. 
Men det är min personliga filosofi :-)
:-)

Jag hävdar med bestämdhet att det finns en charmig humor i pessimismen. Här är några fler exempel från pessimistkonsulten Ronny Eriksson:

 "Jag menar, de är väl int i och för sig värre å må så här, än å må på nåt annat sätt. Ja, jag menar man mår ju i alla fall bättre än i morgon."

"Idag, bara för att man passerat 50: man är inte gammal,utan bara för tidigt född, sådär en 15 till 20 år."

"Det är aldrig för sent att ge upp."

Och så ännu en bra från "herregudco"

Mindre pessimistiska men med humor kommer här:


Eller hur??? :-))

Hoppas att detta inlägg bjudit dig på både skratt och eftertanke. :-)

Jag var på min mors 80-års-kalas igår. God mat och fin gemenskap. Fyra generationer samlade. Mysigt :-)
Och mamma var pigg :-)

Önskar alla glada skratt och lite sund pessimism emellanåt ;-)



Kommentera inlägget här :