Dansa du gudinna

publicerat i Allmänt;
Dansa glädjen i mig
Dansa du gudinna
Låt vinden leka i ditt hår
Känn marken mot din nakna fot

Spegla dig i ljuset
Sväng runt, sväng runt
Armarna mot himlen
Sväng runt, sväng runt

Klappa din händer i takt
Stampa dina fötter mot jorden
Låt höfterna gunga
Sjung!

Sjung av glädje, ett glädjetjut
Sjung av tacksamhet
Känn hjärtat slå
Känn din frihet

Du lever!
Du är älskad!
Dansa, dansa, dansa!
Du Är!

Känn din kraft
Din kvinnokraft
Din urkraft
Dansa du gudinna
Dansa du kvinna!
❤️
Ovanstående ord är mitt bidrag till Internationella Kvinnodagen :-) 


Jag blir så ledsen när, främst unga kvinnor, gnäller över den här dagens existens. Jag tror att vi alla behöver läsa mer kvinnohistoria för att förstå den kamp som har möjliggjort det någorlunda jämställda samhälle vi lever i idag. Alla dessa modiga kvinnor (och mäns) kamp för lika värde. Men kampen är inte slutförd, det kan inte råda balans i ett sexistiskt samhälle som vårt.
Och så måste vi blicka utåt, till alla våra medsystrar världen över....
Från Fb


Om alla kvinnor förstod sitt eget värde, kände sin egen kraft och stöttade varandra skulle vi få ett mänskligare samhälle. Här i vårt land. Det är inte gjort i en handvändning men det går! Stötta varandra! Döm inte varandra. Stötta! Tävla inte hela tiden, samverka.

Feminism är inte manshat. Kvinnokampen handlar inte om att kvinnor ska ha all makt. 
Det handlar om lika värde. Det handlar om balans.



Applåderar gör jag de modiga männen som klädde sig i burka och marscherade på Kabuls gator för att protestera mot kvinnoförtrycket i Afghanistan och för att uppmärksamma Internationella Kvinnodagen. :-)
❤️

Det var mina tankar det. ;-)....."Vi Vill, Vi Kan, Vi Törs!!!" ;-)



En varm dag, denna söndag. Men inte så solig som jag hoppats på. Vi tog en tur till torpet. Lite blött, lite snö kvar men inga spår efter möss denna gång :-)

Var stolt över din kvinnokraft! Vi har alla lite gudinna, lite häxa, lite ängel och lite urmoder i oss ;-)) Grattis till att du föddes som kvinna!



Kram medsystrar och medbröder!
❤️




Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Kvinnoglädje, kvinnostyrka och kvinnodag. :-) <3

Kommentera inlägget här :