MS och bipolär

publicerat i Allmänt;
Ibland kan ett TV-program få mig att tänka till lite extra. Såg igår programmet "Mina två liv". Ett program om bipolär sjukdom. Det som betonades flera gånger var: "Jag är inte bipolär!"
"Jag har en sjukdom, men jag ÄR inte bipolär!"
Ja, varför säger man att personer ÄR sjukdomar när det gäller psykiska diagnoser? "Hen är psykotisk/deprimerad/schizofren..."
Man säger ju inte: "Hen är cancer/diabetes/MS..."
En verklig tankeställare!!!

Jag har några vänner som har bipolär sjukdom. Jag ser dem som människor inte som bipolära personligheter. Programmet lärde mig lite mer om sjukdomen än det jag läst eller förstått tidigare. Alltid bra med personliga berättelser :-)
Det här var avsnitt 1 av 3. Se det! SVT tisdagar klockan 21. (Finns på SVT Play)

Två hjärtformade stenar som jag hittade på Gotland. Den lilla är en sandsten <3 <3

När jag nu är inne på ämnet sjukdomar så vill jag nämna att det idag är World MS Day. Då vi uppmärksammar denna svåra sjukdom som drabbar allt fler och allt yngre. 
En av mitt livs allra käraste vänner fick MS, kämpade och kämpade men gav till slut upp...orkade inte leva...Jag saknar henne fortfarande så mycket att det gör ont i mig nu när jag skriver detta...
Jag önskar att det funnits de bromsmediciner då som finns nu...
Men forskningen går framåt och det gläder mig. Jag har en till kär vän som är drabbad och som kämpar. Jag beundrar henne, hon är modig och fantastisk. Fast det förstår hon nog inte själv ;-)
Mer om MS finns att läsa på bl a: www.multipelskleros.nu 
Läs gärna! Att bli upplyst är viktigt. För att förstå. Ca 2,3 miljoner människor i världen har diagnosen MS.
Jag bar något orange idag för att uppmärksamma World MS Day. Lite sliten och blekt men likväl orange :-)

Efter regn kom solsken :-) Solskenet får gärna stanna. Efter 3 jobbardagar börjar värken komma tillbaka känner jag. Vila!
Älskar denna! "Stal" den från Facebook ;-) Healing Light.

Sol, värme, ljus och kärlek
önskar jag Dig!
❤️





Kommentera inlägget här :