Gilla-läget-varianten

publicerat i Allmänt;
Den 11 september går snart över i den 12 september, när jag skriver detta.
11 september...för alltid förknippad med terrordåden i USA och med mordet på Anna Lindh....
Det är såna händelser som skakat om oss ordentligt. Och de flesta av oss minns precis var vi var och vad vi gjorde när vi fick veta....

Jag har tidigare skrivit om min märkliga dröm där tidigt på morgonen den 11 september 2001. Om de två flygplanen som jag hörde så tydligt hur de störtade ner i husen i mitt bostadsområde och hur jag i halvvaket tillstånd väntade på att få höra brandkårens sirener...först sent på natten när jag gick och la mig efter att ha följt katastrofen på TV i en massa timmar, mindes jag min dröm....

Två år senare. Vi hade brandövning på den skola där jag då jobbade när beskedet kom att Anna Lindh avlidit av de skador hon fått...chock....
Jag vet att jag är långt ifrån ensam om att fundera på hur politiken skulle sett ut i vårt land om Anna fått leva...Hon hade med all säkerhet varit statsminister :-) Eller haft ett stort fint uppdrag någonstans i världen.

Men det blev inte så. Och nu är det september 2015. 
När jag nu skriver har klockan blivit morgon den 12:e. Lördag. Grått väder. Fast inte de vackra gråa nyanserna man får uppleva ibland utan den lite tråkigare varianten. Gilla-läget-varianten. ;-)

Med tanke på att ryggen idag säger "vila" så får jag väl tänka som katten:
Gilla-läget-varianten gäller här också. ;-)

I en tid när godhet hånas förekommer det också en diskussion om flyktingars otacksamhet (?). Hur förväntas en människa som under vidriga förhållanden flytt från krig och död vara och bete sig? Det minsta lilla misstag och minsta lilla avsteg från "den svenska normen" från en enda flykting, får många av oss att explodera: "Ja, men så otacksamt! De är såna de är! Otacksamma!"
Lugn! Tänk ett varv till! Andas! Se människan!

”Jag vill tacka dig Sverige,

du var väldigt generös.

Du tog emot mig

när jag flydde och frös.

Jag är en flykting, mina damer och herrar.

Jag kom hit med en kropp som darrar.

Och ett ansikte som kan knappast le.

och min själ vägrade följa med.

 

Den står på knäna fortfarande där.

Snyftar och undrar var jag är.

Och jag är här, med ångest försöker börja ett nytt liv.

Och ett minne som skär i hjärtat som en kniv.

 

Arabiska våren, halshuggning, död och sår.

Märkligt nog flyr vi från vår.

Mellanösterns värsta årstid

Lidande, inbördeskrig och strid.

Där i Syrien några av mina bröder.

Vissa svälter ihjäl och vissa blöder.

 

Där ligger barnen vid gravar och gråter

i hopp att sina föräldrar ska komma åter.

Nu stammar jag och kan inte så bra svenska.

Men jag har känslor, är de också utländska?

 

Nu är jag sorgsen och kan inte hitta lyckan.

Men jag kan drömma om den och be i kyrkan.

Tack Sverige ! Du hjälpte mig när jag var i nöd.

Annars skulle jag varit i hemlandet död.

 

Med vänlig hälsning från en Syrisk flykting”

Signatur: Rami Alyoussef

❤️



Jag trotsade ryggvärken och gick med hund och make på långpromenad i skogen. Ville veta om det kanske var bra att röra på sig. Nja...men promenaden var mysig och vi träffade även trevliga grannar och pratade bort en stund. "Gillar". :-)

Den gamla ladan står och förfaller. Tyvärr. Och det är nästan helt igenvuxet framför. Tycker ändå att detta gamla har sin skönhet <3

Det är så härligt att läsa om allt engagemang för att samla in pengar till flyktingar och allt välkomnande. All värme. Medmänsklighet. Allt från barn som bakar och säljer bullar till stora företag som skänker pengar. Det finns godhet! <3



Nu lyser solen in genom fönstret. Ett kort ögonblick. Känns fint :-)

En fin lördagskväll önskar jag Dig!
❤️

Kommentera inlägget här :