Änglar de sjungo

publicerat i Allmänt;

24 december

Julafton 

Friden lägger sig över oss här i min vrå av världen. Idag tar vi det lugnt. Så tacksam över att kunna göra det. 

LUCKA 24

Änglar de sjungo
 
först för markens herdar.

Skönt från själ till själ det ljöd:
Människa gläd dig,

Frälsaren är kommen,

frid över jorden Herren bjöd.
❤️



Min "minikrubba" från Mexico <3

En av världens mest kända kända flyktingar är Jesus. Han som föds i ett stall, troligen en grotta. Jesusbarnet. Frälsaren som så många väntade på. De väntade på en mäktig konung som skulle befria dem från ockupation och fångenskap. Ockupanternas ledare var oroliga. Ingen hade förväntat sig ett nyfött barn i ett stall! När barnet blev vuxet visade det sig att det var människors själar han kommit att befria. Han ville verka för frid och fred mellan alla människor. 
Vare sig man tror på Bibelns berättelse eller inte så kan man ju ändå inte låta bli att fascineras av den. I alla fall inte jag som är den skeptiska och ifrågasättande typen. ;-) 
Julnatten är magisk. Både ur kristen, traditionell och förkristen vinkel. För mig är julen en blandning och jag plockar ut det som jag mår bra av. Sen får alla andra tycka precis vad de vill om att jag gör detta. Jag är inte begränsad av en religion eller en tradition. Och det är jag tacksam för. Jag är Fri! 






 

Den heliga natten. Selma Lagerlöf. Illustration: Ilon Wikland ❤️
Julkort som min fina vän Sari Kiviranta målat till mig. <3

Titta dig ordentligt omkring i den magiska julnatten. Kanske får du syn på småtomtarna, småknytten och andra små skogsväsen...och glöm inte att sätta ut gröt till hustomten! <3


Så lyser vi frid över oss alla denna Julhelg 2016
❤️
GOD JUL!

Kommentera inlägget här :