Eviga längtan

publicerat i Allmänt;

Måndag. 12 december. Kallt ute, kallt i sinnet.

Jag fryser. Det är kallt i vårt land. Kylan utomhus är inte problemet. Kylan från debatter i media och på nätet får mig däremot att huttra. Och här hjälper ingen åkerbrasa. Det är inte bara "troll" och "hatare" som sprider sin kyla, även debattörer med många följare sprider konspirationsteorier och kallar folk för "godhetsnarkomaner"...smaka på det ordet...det smakar förakt och illvilja...

Så illa står det till i vårt land. Godhet möts av förakt och misstänksamhet. 
Det är så sorgligt. Det är så kallt. Jag fryser. 


Vacker soluppgång i den kalla morgonen.

Visst jag kan sluta läsa, se och lyssna. Men jag vill följa med i debatten. I det som sker. Försöka förstå. Men även om jag både fryser och ryser så värmer jag mig ändå i de varma, kärleksfulla, kloka, medmänskliga kommentarerna. För de finns där också. De varma hjärtana. Och de goda, tack och lov! 

( "fast det får man väl inte säga i det här jävla landet...fniss")


Ja, men visst är det så! :-) 


Och för att värma mitt sinne tänker jag frossa i julsånger. Den här t ex: 


Jul, jul, strålande jul
av Edvard Evers

Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar,
himmelens kronor med gnistrande ljus.
glimmande bågar i alla Guds hus,
psalm, som är sjungen från tid till tid,
eviga längtan till ljus och frid!
Jul, jul, strålande jul: glans över vita skogar!

Kom, kom, signade jul! Sänk dina vita vingar
över stridernas blod och larm,
över all suckan ur människobarm,
över de släkten som gå till ro,
över de ungas dagande bo!
Kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar!
❤️


"Eviga längtan till ljus och frid"...<3


I morgon är det Lucia. Minnen från luciavakor dyker upp i huvudet...hi hi...det var då det...och så alla underbara Luciatåg på förskolor och i skolor där jag jobbat <3

Luciadebatten som varit under den senaste tiden har verkligen blottat hat och rasism i vårt land, men ännu mer empati och öppenhet! 

Nu får vi önska varandra en ljus och fridfull Lucia. 
❤️

Snart fullmåne igen :-)

Kommentera inlägget här :