Sommarminne och minne av en vän

publicerat i Allmänt;
Igår såg jag en bok som jag tyckte låg på ett märkligt ställe. Jag öppnade den och hittade ett "sommarminne", en pressad Styvmorsviol. Eller rättare sagt så är den ett "Höstminne", jag plockade den den 16 oktober! Hösten 2015 var varm. :-)

Idag är jag glad över att den bortre tidsgränsen för sjukföräkring är borttagen! Hur den förra regeringen tänkte när de satte en gräns, förstår jag inte. Många sjukskrivningar är resultatet av stress och man kan absolut inte stressa sig ur ett stressymtom! Nu kan människor få bli friska i lugn och ro. 

---

Ibland tänker jag på de av mina kära som gått till ljuset före mig. Igår var det en kär vän som var i fokus för mina tankar. Vill gärna dela det jag skrev ner igår:
Min vän <3
Det har gått snart 14 år sedan jag miste dig min vän. Det känns obegripligt att det är så länge sedan. För det händer fortfarande händelser som gör att jag tänker "det här måste jag berätta för..."

Jag kan fortfarande höra ditt skratt inom mig, men det sker tyvärr alltmer sällan...
Du tog ditt liv och eftersom du vågade ta det steget är jag inte längre rädd för döden. Men jag trodde att jag skulle krossas totalt när jag stod där med brevet från din syster...Ändå så visste jag ju vad som stod skrivet i det innan jag ens öppnat det.

Din svåra sjukdom knäckte dig. Att vara totalt beroende av hjälp från andra, det blev för mycket. Jag förstår dig och respekterar ditt beslut. Ändå..ja, du vet, jag har ju dåligt samvete, efter vårt sista telefonsamtal... men jag vet inte om mina ord hade gjort någon skillnad...alltså om vi inte skämtat om det allvarliga, så där som vi alltid gjorde...om jag förstått att denna gång var det verkligen allvarligt..men vilka ord skulle förändrat situationen? Jag vet inte...

Allt jag vet är att en dag ska vi träffas igen, du och jag. Då ska vi dricka te och smaska på salmiak och skratta. Tills dess bär jag ditt skratt i mitt hjärta. Och så pratar vi ju ibland med varandra...ja, du vet.<3
❤️

Vill dela denna med er också:
En vän la upp den på Fb idag och den passade mig så bra. Ni vet, ibland fastnar man i ett problem, ser bara den stängda dörren....;-)

Undrar om vintern kommer övergå i tidig vår eller om  den bara pausar? ;-)

Ljus och Kärlek
❤️



Kommentera inlägget här :