En sierska från förr mm

publicerat i Allmänt;

Söta petunior planterade vid sjön.

"Men varför klättrade jag upp på just den här hunden?", funderade nog den lilla fästingen som förvirrat försökte fly från vår hunds päls. För den här hunden har tagit någon form av tabletter mot fästingar. Vet inte om det är någon mysko doft eller vad det är som gör att fästingen inte vill suga sig fast? 
Bort med den! Och bort med den som nyss kröp på den vita kudden som hunden lutat sig emot. 
Vad tänkte skaparen när hen skapade detta vidriga lilla djur???
Närbild Pelargon. 


Ute i världen är det oroligt. Terrordåd i USA. Siffran på döda från dödsskjutningen är nu uppe i 50...En mans verk...ett hatbrott mot människor på en gayklubb...motivet är ju tydligt...

Jag funderar ibland på detta behov av att hata och döda. Om det nu inte fanns hbtq-personer, vilka skulle då varit offer för den här gärningsmannens hat? 

Man kan skylla på religioner, politiska rörelser, sekter, terrorgrupper...men det handlar alltid om gärningsmannens (kvinnans) personliga val...
Anser jag...

Och fotbolls-EM skakas av kravaller. Både England och Ryssland riskerar att bli utslängda. Så synd när fokus hamnar på våldet istället för på idrotten. Sorgligt. 

Sen kan man ju tycka att fotbollen tar upp alldeles för mycket av TV-tiden. Men å andra sidan så brukar det inte vara så bra program den här tiden på året. Mest repriser. Och dessutom, det finns väl andra saker att göra än att glo på tv? Om man nu inte gillar fotboll alltså :-)
Älskade Smörblomma!


Sönerna turistar i Paris idag. :-)

När jag rensade bland papper här i torpet hittade jag ett intressant urklipp från Arbetarbladet 2004. Under rubriken "Sierskan från Norrsundet". Där berättas om flickan Anna Lindkvist, senare känd som Anna Frid. Tidigt märktes hennes förmåga att se det "övernaturliga". Att förutspå vad som skulle hända, se andar, se vart förvunna saker fanns osv. Till och med polisens utredare bad om hennes hjälp. Med åren blev hon en av landets mest kända "spåkärringar":-) Hon föddes 1895 i Axmar och dog 1984 i Dalarna. Under hennes långa liv finns det många intressanta händelser men jag vill främst citera vad hon själv sa om sina gåvor och gärningar:
"Jag är blott en helt vanlig människa med förankring i Gud. Och har Gud givit mig förtroende vill jag efter bästa förmåga motsvara hans förväntningar."

Jag undrar ofta hur det är att vara sierska eller medium idag, när motståndet är så stort, från vetenskapen och inte minst från kyrkligt håll. Kanske var det ändå lättare förr? 
Att avfärdas som bluffmakare när man har en sån viktig och kärleksfull livsuppgift. Måste vara tufft. 

Anna förutsade bl a att Thorbjörn Fälldin skulle bli statsminister 1976 och att han skulle tvingas avgå efter några år. Hon berättade också i förväg att shahen av Iran skulle störtas 1979. 
Dock hade hon fel om vilket år hon skulle dö. Men, man kan ju inte alltid ha rätt, tänker jag. ;-)

Googla gärna på Anna Frid, sierska! 

Fridfull söndagskväll och en härlig ny vecka önskar jag dig!
Ljus och Kärlek
❤️





Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Tina Lennholm:

Ja det är inte lätt alla gånger att vara medium, sierska eller synsk.

Förr straffades man med döden då människor blev rädda, även om de ville väl. Men när man som Anna i detta fallet berättar om saker innan och det faller in, kan det skrämma så otroligt många människor.

Tro mig jag vet.
Fint sagt av Anna i alla fall om att vara en vanlig människa, och det är vi ju alla, men med olika gåvor som skall lyftas fram.

Vackert med bild och text <3

Kram Tina

Svar: Kram <3
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :