Hundliv och torparliv

publicerat i Allmänt;

Hunden släpps ut på gården för sista kissningen innan det är dags att sova. Det har hunnit bli mörkt efter en ljuvlig sommardag. Sista rastningen brukar gå fort. Men både jag och maken konstaterar att denna tar tid. Kikar ut i mörkret. Var är hunden? Nog för att han till större delen är svart men man brukar kunna ana de vita fläckarna. Maken går ut och visslar. Inget händer. Tystnad. Jag hinner bli orolig innan de båda dyker upp från baksidan av huset. Var var han? Jo, maken hittade honom bökandes i den nya jorden i hallonlandet...;-)

Förmiddag. Dörren är öppen mot sol och fågelkvitter. Hunden ligger inomhus, i skuggan. Plötsligt hör jag hundens kompis skällande gå förbi utanför staketet. Vår hund lyfter på huvudet och på en sekund är han ute. Skällande och svansviftande flyger han fram, genar över ängen och dessvärre över den lilla rhodedendron som lyckats överleva vintern...
"Hur hög blir en sån?" Undrar maken. "Ingen aning", svarar jag...Men vi vet båda, den måste skyddas för vilddjurets framfart :-)

Hunden har så smått börjat inse att det inte bjuds på någon annan mat är bantningsmaten i det här huset. Men han äter bara halv ranson. Så om vågen visar samma vikt som förut hos veterinären, är det vågen det är fel på...eller veterinären ;-))

Trött vovve...




Det är sommar! Min känsliga kropp lider i den chockartade temperaturväxlingen. Och årstidsväxlingen. (Jag får värk)Från vårvinter till sommar på ett dygn. + 24 i skuggan, jo man tackar! :-) Febrilt letar jag fram sommarkläder...så svala som möjligt. Sitter i solen korta stunder. Blir nog inte brun men friheten, att slippa ha så mycket på sig, är en skön känsla. 

Maken är duktig. Han har inte ro att sitta still. Veden ska klyvas. Gräsmattan behöver klippas men efter 15 år har vår trotjänare till gräsklippare sagt upp sig. 


Ekorren för ett fasligt liv i tallen. Vi vet inte om det är oss eller fåglarna hen är irriterad på. Sitter på en gren och smackar irriterat, svansen slår fram och tillbaka. Så upp på nästa gren under en högljutt tjattrande. Stirrar ner på oss. Smackar. Svansen slår....

Det är solhatt och solglasögon som gäller nu. :-) 
Något gott att dricka och en god bok :-)

I morgon startar en ny vecka. Min vecka börjar på mindre trevligt sätt: tandläkartid i morgon bitti. Jag tror jag överlever...;-) och sen kan ju allt bara bli trevligare och trevligare resten av veckan? Eller hur? 

Var varsam om dig! 
❤️
Nu blommar julrosen! :-)

Kommentera inlägget här :