"Om kärleken var..."

publicerat i Allmänt;

När barnbarnet vill dansa sätter jag på den cd:n vi alltid dansar till. "Målarock" med Robert Broberg. När låten "Om kärleken var statsminister" tonar fram tänker jag först att texten är bra "larvig" men sen slår det mig att den faktiskt har ett allvarligt budskap i botten. För "tänk om"...i dessa tider får varje ord som handlar om det goda mig att haja till...när godhet och empati är ord som hånas och smutsas ner, får även en "naiv och kul sång något befriande och hoppfullt över sig. Tycker jag. ;-)

Om kärleken var statsminister, ja, det vore väl bra
Om krigsministern hette "Puss och Kram", hur skulle det va?
Om finansministern sa: Pengarna, de får ni tillbaks, o ja
Om kulturministern hette Humor - va kul vi skulle ha-ha ha
Ha-ha-ha ha

Låt hjärtat regera
Både första och andra kammaren
Love for president
Amore dictatore
Liebe für Kansler
Tjena-muff-tung-pung

Om kärleken var statsminister, ja, det vore väl bra
Om, om, om, omtanken var huvudfråga, hur skulle det va?
Om skolministern hette "Fri Vilja"
En sån ska vi ha, så att kärleken kan bli statsminister
Eller hur? Tralala
Tralalala

Låt oss få ett slut
På alla knäppa beslut
Kandidat hat, ska helt enkelt
Inte ha några fler mandat
Varje minister ska va din och min-ister
Eller hur, vad säger ni, brothers and sisters

Om kärleken var statsminister, ja, det vore väl bra
Om välkommen var invandrarminister, o ja!
Låt tolerans bli justitieminister, det är just dit vi ska
Så att kärleken kan bli statsminister - i morrn? nä idag!
Vad säger ni, vad säger ni, vad säger ni, vad säger ni?
Det vore väl bra
Ja
❤️

Skapande verksamhet. Playdoh! Tillsammans skapade vi en orm som fick kläder på sig nu när det blir kallare väder. ;-)

Nu har barnbarnet åkt hem. Tystnaden lägger sig över lägenheten. Jag plockar ihop leksakerna som är utspridda lite överallt ;-) Dockan ligger i skeppet i fönstret bl a. Hi hi.. Med leksaker menar jag också små stenar som Izabelle plockar i och ur burkar. Och som hon lägger i olika mönster, ibland även uppblandade med små klossar. Jag är så fascinerad av dessa mönster! Vi räknar stenar också. Och känner på dem. Pratar om färgerna. Lägger dem i en burk med lock och vips har vi ett instrument! Stenar är pedagogiska "leksaker" när "stoppaimunåldern" är över. :-)

Hoppas att din måndag var en bra måndag! Sov gott!
❤️

Kommentera inlägget här :