Ondska finns och godhet finns

publicerat i Allmänt;

Igår och idag flödar hatet på nätet. Mot muslimer och friskolor. Som vanligt döms alla för vad några gör. Hatarna tycker att de "fått vatten på sin kvarn", att de har "haft rätt hela tiden"....
Nej, jag såg inte Kalla Fakta. Jag målade istället. Självklart tycker jag att det är förskräckligt med könsapartheid och jag gillar inte religiösa friskolor. Och det är bra att man berättar om kvinnors situation. Vi måste finna lösningar! Istället för att skrika "ut med packet"...
Religiös fundamentalism och extremism är oacceptabel var än den dyker upp. Det handlar om makt, ofta om mäns makt över kvinnor. Jag ryser av obehag över denna ovärdiga människosyn. 
Men de allra flesta muslimer är inte fundamentalister...
Att helt förbjuda friskolor? Min syn på friskolor bygger på erfarenhet. Det finns bra friskolor som inte är vinstdrivande och inte religiöst eller politiskt bundna. Låt dem få vara kvar! Jag är tacksam över att min äldste son gick i en bra kommunal skola. Och jag är tacksam över att min yngste son fick möjlighet att gå i en  bra föräldradriven friskola. 

I Syrien fortsätter helvetet. Nu senast en giftgasattack. Det går inte att ta in vidden av denna ondska...Jag tar in en liten bit i taget och försöker förtvivlat be högre makt att vara vid de drabbades sida. 

Ondska drabbar också HBTQ-personer i Tjetjenien. Där "utrotas" de bl a genom att begravas levande...Det är så upprörande att jag inte finner ord...

Det är helt klart att ondska finns! Och helt tydligt är det också att många människor ställer sig till ondskans förfogande. 

Vi väljer. Och tack och lov väljer de flesta av oss godheten. Kärleken. Omtanken. Samförståndet. 



Det var mina tankar det. Denna dag när orken inte räckte till för att åka in till stan på yoga. Men meditation blev det och trumning blev det. Och en god och nyttig och färgglad fruktsallad blev det. Och till kvällen blir det lite jobb och en hel del målande. Hoppas jag :-) 

Dagens ägg: 


Ett tungt och lite annorlunda ägg :-)
Älskar de här tulpanerna, de lyser upp tillvaron. <3

Min förhoppning idag är att din kraft räckt till för det du vill och måste göra. Och fanns den inte så är du bra och fantastisk och räcker till ändå. 

❤️

Kommentera inlägget här :