Var rädd om Dig!

publicerat i Allmänt;

Jag ser på bilderna från en radhusbrand  i Sandviken. Tack och lov är ingen människa skadad. Men ändå...bränder är hemskt. Jag har varit med om det på en arbetsplats. En skola och förskola. Jag hade ansvar för de yngsta barnen och jag hade min egen son på fritids en trappa upp. "Det som aldrig kunde hända", det hände. Ingen skadades fysiskt men chocken...
Jag kan när som helst gå tillbaka in i minnet...ljuden, synen, lukten...mardrömmen som plötsligt var verklighet...
Men jag undviker minnet, det är fortfarande ett obearbetat trauma. 

Jag har för alltid blivit "allergisk" mot människor som bemöter andras oro med "men det kommer inte att hända". Jo, allt kan hända....

Brandvarnare, brandsläckare, brandövningar...det är livsviktigt! På just den här förskolan hade vi haft brandövning även med de yngsta barnen. Tack och lov för det! Alla klädde snabbt på sig och ingen protesterade mot att gå ut och ställa sig på uppsamlingsplatsen. Det var en mörk och kall marseftermiddag. Allt flöt på som vi övat. 

Och massmedia var på plats samtidigt som brandkåren...

När jag nu ser de senaste nyheterna om branden i Sandviken, gör det ont. Nio hus är helt utbrunna! Stackars människorna som mist sina hem. 
Men som i allt det mörka finns där ett ljus. Människor i stan har öppnat sina hjärtan. Insamlingar har startats och sängplatser erbjuds till behövande. Det finns godhet <3

Igår hade vi här i Gävle varmast i Sverige. En förvånad granne som kom hem från Italien i går kväll, konstaterade att det var varmare här än där han varit. :-) Idag är det mer "normal" temperatur. Sommaren var bara på ett hastigt besök igår. Kanske var det en försmak av vad som komma skall? ;-)


Bild som togs för precis ett år sedan. Vi är lite senare i år med att lägga i båten. Men snart så! :-)

Jag har bytt ut en del "borde" mot andra "borde" idag...;-) 


Vare sig du jobbar eller är ledig: Ha det bra! Var rädd om Dig!
❤️

Kommentera inlägget här :