Hälsa Tage (och om ord som måste talas)

publicerat i Allmänt;

Det finns människor som har förmåga att roa en, att locka till skratt. Via klokhet och en massa värme. Via djupt allvar och socialt engagemang. Hasse Alfredson var en sån. Tack för alla skratt, Hasse! Vila i frid. <3

Och du, hälsa Tage <3 Ni fanns där i min barndom, under min uppväxt och i mitt vuxna liv. Jag är så tacksam för det! 

11 september. Ett datum som för alltid är inskrivet i historien. Vi som är vuxna idag minns förmodligen var vi var och hur vi fick veta om attentaten i USA. Kanske minns vi också var och hur vi fick veta om Anna Linds död.
Terrorattentatet i USA har jag skrivit om så många gånger tidigare. Om hur jag fick veta och hur jag sen, sent, vid sängdags mindes morgonens dröm om de två två planen som störtade in i hus...

Anna Linds död. Att hon var skadad visste vi när vi stod där på skolgården, jag, mina kollegor och alla eleverna. Vi hade brandövning. Någon av kollegorna  kunde läsa nyheter på sin mobil (det var lite ovanligt då) och ett rykte spred sig. "Va? Är hon död? Är det säkert?" 
Ja. Tyvärr. Det var så. 

Jag kan inte låta bli att fundera på vad Anna skulle sagt och tyckt om vårt samhälle idag. Om växande klassklyftor, rasism, nazism, minskad solidaritet med de sämst ställda. Ett land där godhet har blivit något fult. Där man ska akta sig för att ha känslor. Där människor döms efter hudfärg, religion, sexuell läggning, handikapp...
En sak är säker: hon skulle inte vara tyst! :-)


Helga Henschens dikt Tala

Tala
du som ännu har läppar

tala
tala med grannarna i farstun

tala med folk på gatan

och i tunnelbanan
den som ännu har öron

han höre
skriv ord på papper

på väggar och plakat

bär orden genom staden
 
högt över huvudet

så alla kan se

dela ut flygblad

om frihet, motstånd, 
människovärde
, fred,solidaritet
låt orden flyga som svalor

till fjärran land
väg
ledda av stjärnorna
 som fåglar 
med gröna blad i näbben
 
till våra systrar och bröder 

i världens fängelser

de som inte kunde tiga
tala
du som ännu har läppar
ord kan bli solar 

ord kan bli floder

ord kan öppna portar

och bygga broar

ord kan störta tyranner

om tillräckligt många

av oss

beväpnar sig med ord
tala 
tala
det är vår skyldighet

mot dem som talade

medan de ännu

hade läppar
<3




Jag blir inte bättre utan sämre i detta skov. Försöker ta fram kraften inom mig. Den finns där. Jag klarar detta! 



Må din väg gå dig till mötes...

❤️

Kommentera inlägget här :