Förbannad idag

publicerat i Allmänt;
(null)

Jag är ARG idag. Och jag hävdar min rätt att få vara ARG. Varför får män slå i dörrar och slå näven i bordet och brusa upp och skälla ut? Men inte kvinnor. Det blir så "besvärligt" då.. "Behärska dig!" Alltid detta. "Lugna ner dig!" Som barn, som tonåring, som vuxen...
Men även jag blir FÖRBANNAD och jag har rätt att vara det. 


Och därför bör jag kanske inte skriva ett inlägg idag? 
Jag gör det ändå...

Jag fick en bok i min hand: "Tro i hållbar utveckling" av Sven Hillert. 
Det var en vän och ingift släkting som tyckte att jag skulle läsa. Inte för att bli med i kyrkan igen utan...ja, ändå...kanske för att upptäcka att allt inte är stagnation...Okey, jag har läst och den gamla ilskan över patriarkatet, hierakin och kvinnoförtrycket inom kyrkan blossade upp igen. Inte för att boken står för detta, precis tvärtom, men det är dessvärre alldeles för många konservativa krafter inom kyrkan för att detta ska få någon genomslagskraft tror jag. Men man kan ju hoppas...
Budskapet och bibeltolkningarna är så kloka och jag håller med om det mesta men känner också att det är för sent (för mig) för mycket som gör för ont och samtidigt: jag har stängt kyrkodörren bakom mig och jag är Fri! 
För kyrkans framtid hoppas jag att S Hillert blir biskop. :-)

Patriarkatet, hierakin och kvinnoförtrycket finns överallt. Särskilt synligt är det inom politiken just nu. Och det gör mig också så förbannad!

Jag har en "medsyster" i allt det här. Med samma erfarenheter som jag och med samma ilska. Vi pratar och skrattar mycket när vi träffas och det är så skönt att få förståelse och utlopp för ilskan. <3

Snippa och snopp. Snippa eller snopp. So what???

Kärleken
Den kära leken
Den är störst
Den är allomfattande 

Kvinnokraft. Urkraften. Den behövs mer än någonsin idag. 

Dansa glädjen i mig
Dansa du gudinna
Låt vinden leka i ditt hår
Känn marken mot din nakna fot

Spegla dig i ljuset
Sväng runt, sväng runt
Armarna mot himlen
Sväng runt, sväng runt

Klappa dina händer i takt
Stampa dina fötter mot jorden
Låt höfterna gunga
Sjung!

Sjung av glädje, ett glädjetjut
Sjung av tacksamhet
Känn hjärtat slå
Känn din frihet

Du lever!
Du är älskad!
Dansa, dansa, dansa!
Du Är!

Känn din kraft
Din kvinnokraft
Dansa du gudinna
Dansa du kvinna!
(Min dikt)

(null)
Min trumma

Dansa glädjen i mig...

Jag vet att glädjen kommer till mig i kväll via tv-rutan. :-) Bo Kaspers Orkester! Jag ska njuta! :-) 

Hoppas att glädjen dansar i dig också! 

Frid och Fred
❤️

Taggar: #förbannad#rättenattvaraarg#dansadugudinna#patriarkatet#hierakin#stängdkyrkodörr#bokaspersorkester;

Kommentera inlägget här :