Sova med hund och det börjar med tänket

publicerat i Allmänt;
"En ny studie visar att kvinnor sover bättre med hundar än med sin partner! ???"
Hm...jag sover med både hund och partner...
Alla som sovit med hund i sängen vet att man måste vara anpassningsbar ;-) Fördelningen av sovytan är inte alltid rättvis...och en hund som sover djupt är väldigt tung och inte lättväckt... plus att en del hundar snarkar...
Okey, jag snarkar jag också men det stör knappast hunden, möjligtvis min partner...
(null)


Klimatmöte i Katowice. Det handlar om Moder Jords överlevnad och vår överlevnad. Jag orkar inte läsa alla forskarrapporter men de jag läser är nog så skrämmande. Jag tror på de seriösa forskarna istället för politikerna. Jag tror på Greta Thunberg och andra som tar klimatfrågan på allvar. 

Och när jag känner mig så där liten och frustrerad inför hoten tar jag till mig tipsen på det jag faktiskt kan göra. Som dessa från Aftonbladet t ex:

5 tips för miljön:

Sänk värmen en grad inomhus. Dra för tjocka gardiner för fönstren på natten för att hålla värmen. 

Dra ur laddaren ur kontakten och stäng av apparater istället för att välja standbyläge. 

Tvätta dina kläder på 40 grader istället för 60. Häng på vädring istället för att tvätta så ofta. 

Byt ut gamla vitvaror mot nya energisnåla och släck lampor när du inte behöver ljuset. 

Duscha lite kortare tid. Genom att diska i diskmaskin spar du vatten i jämförelse med handdisk. 

Jag vill tillägga: plastbanta! (Och en hel del andra bra tips också. Du kan säkert fler än vad jag kan)

Allt är inte så lätt men det går. Det börjar med "tänket" och så provar man sig fram ;-) Om man har möjlighet. 

(null)
Gamla leksaker får bada när barnbarnet är här. Ser lite "skumt" ut...

Greta Thunbergs tal för FN-chefen A Guterres finns att läsa på nätet idag, bl a i DN. Ett mycket viktigt tal. 

Fuktigt, är ordet för vädret idag här i min vrå av världen. Och grått. 

(null)
Izabelle skriver bokstäver. Fokuserad. Ibland sjunger hon om bokstäverna också. <3

(null)
Kung Karl Gustaf är här från och till. Så stilig nedanför våra fönster. :-) 

Hoppfullheter
❤️

Kommentera inlägget här :