Att fira påsk

publicerat i Allmänt;
(null)
Gästriketuppen

Jag ska erkänna en sak. Efter att på allvar förstått vad som ligger bakom vår tradition med påskkärringar så finner jag inget nöje med det längre. Den här traditionen är en drift med det fruktansvärda som hände med oskyldiga kvinnor under trolldomsprocesserna under 1600-talet. "Vittnen" (ofta barn) tvingades att ljuga om att kvinnor tagit med dem till "Blåkulla" och om danser och samlag med djävulen...Kvinnorna torterades, halshöggs och deras kroppar kastades på bålet. Om de erkänt, och fått nattvarden fick de komma i vigd jord, annars inte. 

Ingen var häxa, dvs höll på med svart magi. Några kunde säkert en del om örter. Dåtidens medicin. De var vanliga kvinnor. Fruar, mammor, mor-farmödrar, unga, gamla, pigor, prästfruar...

Nutidens små påskkärringar är så söta och det är nog en tradition som kommer att fortsätta. Men vuxnas skämt om Blåkulla, känner jag inte för längre. Visst ska man kunna skämta även om det svåra och otäcka men just nu, med de insikter jag nu fått....

Men det är jag det :-) Alla gör som de känner. Så klart! 

Häxa, ordet skulle gärna få en positivare klang om man tänker på häxor som starka, modiga kvinnor som står i sin sanning och vandrar sin väg. :-) 

Påsken är för mig ljusets återkomst och pånyttfödelsen. <3

Och ägg...och konstrundor! Okey, "lite" (?) godis också ;-)

Torsdag är uppkallad efter den fornnordiska åskguden Tor.
Denna speciella torsdag kallas Skärtorsdag. Skär betyder ren. Jesus tvättade lärjungarnas fötter före den sista måltiden. Instiftandet av nattvarden. 

Enligt folktron var det på skärtorsdag häxorna for till Blåkulla...:-(

Allt det här visste du kanske redan men jag skriver det ändå :-) 

(null)

Man kan tjäna pengar på allt. Eller ja, man kan ju alltid försöka. Alla sätt är väl inte direkt bra eller trevliga  eller ens ärliga, men dessvärre inte olagliga. Som företaget som lockar folk att säga upp sitt medlemsskap i svenska kyrkan och tar betalt för det. Att gå ur kyrkan är faktiskt gratis...

(null)

Nu ska jag strax avsluta skriva och därefter fortsätta jobba. Vi är istan och jobbar undan inför helgen. Det finns att göra ;-)

Var rädd om dig i påsk! Kör lugnt i trafiken. Ät lagom med ägg. 

Kärleksljus
❤️

Taggar: #skärtorsdag#häxor#insikter;

Kommentera inlägget här :