Inte Blåkulla för min del

publicerat i Allmänt;
(null)
Dagens "påskkort" får bli min egen målade "påsktavla" :-) 

Det är skärtorsdag och precis som förra påsken avstår jag från alla skämt om att åka till Blåkulla. Jag är fortfarande starkt berörd av all den kunskap jag fick om de sk "häxprocesserna" på 1600-talet och som ju är bakgrunden till vår tradition om Blåkulla. Av respekt till de kvinnor som utsattes för tortyr och brändes på bål, avstår jag. Det känns rätt för mig och jag bryr mig inte om ifall andra tycker att jag är "tråkig" :-) Det här gäller vuxna,inte små söta påskkärringar som önskar glad påsk. :-) 

(null)
Ur Agneta Nyholms bok "Där mörker möter ljus" Om trolldomsprocesserna. 

————
Det är vår...och myggorna har vaknat...jodå, det har dem...men okey, jag har bara sett och hört en...men en mygga räcker ju för att förstöra en hel natt...vilket denna mygga inte gjorde...;-) 

Underbart varmt och skönt är det ute. Försommarvärme. Fågelkvitter, humlesurr och fjärilsprål. :-) Kan man bli annat än lite lyriskt glad? ;-) 
Jag försöker nonchalera kroppen som värker...det har varit temperaturväxling...

Tittade i två konstböcker som jag inte tittat i på evigheter. En med Russian Art och en bok om National Gallery London. I den senare hittade jag denna målning med ett, tror jag, lite ovanligt motiv. 
(null)
"Christ taking leave of His Mother". Albrecht Altdorfer (ca 1480-1538)

Inväntar nu make, hund och yngste sonen. Så kan påsken starta. 

Om du är ute i trafiken: kör lugnt! 
Önskar dig en solig, varm och Glad Påsk, vare sig du jobbar eller är ledig. 
Jag skriver här varje dag. Välkommen!!

Frid och Fred
❤️

Taggar: #skipparblåkulla#trolldomsprocesserna#vår#försommarvärme;

Kommentera inlägget här :