Lååångfredag, frid och försoning

publicerat i Allmänt;
(null)
Gammal och söndrig och ihopklistrad är denna. Portugals nationalsymbol.Do galo de Barcelos. Jag har själv aldrig varit i Portugal, denna tupp har jag fått av en av mina systrar. 

Jag googlade på "tupp, symbol" och oj, vad mycket text det fanns om det. 
Bl a:
Tuppens tendens att gala i gryningen har gjort den till symbol för ljuset och elden, eftersom galandet ansågs jaga bort de mörka och onda makterna, och för uppståndelse eftersom dagen gryr och solen åter går upp. 

På tidiga kristna gravar avbildades tuppen som symbol för uppståndelsens gryning, precis som en ny dag gryr vid tuppens galande. Vindflöjelni form av en tupp högst upp på kristna kyrktorn, den så kallade kyrktuppen, symboliserar förkunnandet av kristendomen "den andliga gryningen". 

Enligt nordisk mytologi satt den guldfjädrade tuppen Gullinkambe ("guldkammen") högst upp i Yggdrasil, världsträdets, topp. Inför Ragnarök, jordens undergång, skulle han väcka einhärjarna, det godas förkämpar, i asarnas Valhall.Två andra tuppar gol hos jättarna i Järnskogen respektive i underjorden hos Hel. Tuppen i Järnskogen kallades Fjalar men tuppen hos Hel är inte namngiven men beskrivs som klarröd.

Aposteln Petrus  avbildas ofta med en tupp eftersom  Jesus  förutspådde att han skulle förneka Jesus tre gånger innan tuppen gol på   långfredagens  natt. 
Källa:
Tack Wikipedia för kunskapen! 

(null)
(Ett foto från nätet)
Det är långfredag. De här orden skrev jag förra året på långfredagen. Jag känner likadant i dag:

Jag tänker på dig, Maria. 
Som stod och såg hur din son plågades och dog på ett kors. 
Du blir för mig en bild, en symbol,
för alla de mammor som tvingas se
sina barn lida och dö.
Då och nu förenas i den vanmakt ni 
måste känna. 
Den smärtan och den sorgen...

                              ———————-
Det är långfredag. Påsk. Vår. Död och uppståndelse. Försoning och förlåtelse. Återfödelse. Mysterium. 
Andas. Liv. Nu. 

———————

Det är långfredag och jag erkänner att jag smakat på påskgodiset...mer än smakat kan man säga...jag vet, jag är en snattare...;-) Men i år hann inte påskharen gömma påskägget för mig. Jag behövde inte leta. Hi hi :-D

Det är nyttigt för barn att tråkigt ibland, sägs det. Och det håller jag med om och är själv väl tränad i detta. Barndomens långfredagar var verkligen långa och så tråkiga...inte leka med kompisar och bara stilla, tysta lekar med min lillasyster...

Men stilla och tysta stunder är bra för sinnet. Även för vuxna. Stunder. Självvalda. Och idag har jag valt att tillsammans med vänner på nätet meditera en stund. Meditera över påsken. Över ljuset. Att lära av historien. Försoning. Fred. 

Frid och Fred
❤️



Taggar: #frid#fred#försoning#tupp#symboler#lååångfredag;

Kommentera inlägget här :