Värmande, läkande ord

publicerat i Allmänt;
(null)
Ett mycket mysko besök..eller...kan det vara husse??? ;-)

Ett mejl från en fin närstående får mig att bli så glad. Och varm om hjärtat. Tänk vad kärleksfulla och ärliga  ord kan vara läkande! <3

Idag startar höstterminen för många barn. Spännande och för många kul. Men jag läser den skrämmande rapporten om att mer än 60 000 elever går till skolan med en knut i magen och vetskap om att ingen vill vara med dem...Mobbning är fruktansvärt och hur ska det bli med den psykiska ohälsan som växer allt mer i vårt samhälle? 
Jag har jobbat inom skola och omsorg och jag vet att man arbetar mycket för att förhindra mobbning. Men tydligen inte tillräckligt. Det blir nog mest prat och fint nerskrivna dokument som sen inte följs. Tiden och orken finns inte. Tror jag. Och mycket handlar ju också om föräldraskapet. Det är hemmets värderingar som präglar barnen. 
Vem har lösningen? Hm...Samarbete och fler temadagar om likheter, olikheter och allas lika värde kanske? Viktigast: lyssna på barnen, vara lyhörd för oron. Se och lyssna. Fler vuxna i skolan.  Väl medveten om att allt handlar om pengar och prioriteringar. Men det kostar mer att "laga vuxna" än att ta hand om barn i tid...
Jag stoppar där. Jag har ju inget inflytande ändå. Och inga barn i skolan. Men barnbarn...<3
Vad är dina tankar om detta? Kommentera gärna! 

(null)

Växlande molnighet är ordet som passar dagens väder. Och det går an. 

Vi går till växthuset och kollar läget. Det är dags att skörda lite nu. 
(null)
De är inte bara goda de bildar ett vackert stilleben också :-) 

Låt oss påminna varandra om hur läkande kärleksfulla ord kan vara, för både barn och vuxna. De är som balsam för själen. <3

Kärleksljus
❤️


Taggar: #balsamförsjälen#värmandeord#skolstart#mobbning#kärleksljus;

Kommentera inlägget här :