Då och nu

publicerat i Allmänt;
(null)
Den här målningen av Carl Larsson sägs ha skapat en del av vår moderna julstress...???

Sitter med en kopp god glögg och funderar. På jular förr och nu. Jag kan ta det så lugnt nu. Tack och lov. 

När barnen var små storstädade jag i varenda vrå och pyntade, t o m på toalett och badrum. Numera pyntar jag ytterst lite och städar en mer normal städning. Bakade och gjorde olika sorters julgodis. (Marsipangodis, rischoklad, chokladgodis mm) Maken fixade knäcken. Före microns tid tog det en evighet att koka knäck på spisen. (Att koka knäck och bona köksgolvet samma kväll...det är ingen bra idé kan jag lugnt påpeka...;-)
Julgranen kläddes först på kvällen före julafton. Medan tv:s uppesittarkväll fladdrade i bakgrunden. (Ett tips: kolla alltid att julgransfoten fungerar innan ni tar in granen...garanterat slut på såna fötter i affärerna kvällen före julafton...hink? Ja, det kan fungera...)
(null)


Jag ville göra som mamma gjorde. Med skillnad att jag hade jobb där man också städade, bakade, julpyntade, julpysslade, Jag älskade att "fixa julstämning" men på julafton var jag totalt slut. Under några år firade vi jul på ett flertal ställen eftersom våra föräldrar var skilda och omgifta med nya partners. Ett fasligt planerande och flängande. Men sönerna fick väldigt många julklappar. :-) Och det var mysigt med all gemenskap. Jag trivdes. Speciellt när vi var på Gotland eller i Göteborg. 

Sjukdom, fibromyalgin och utbrändhet, tvingade mig att sluta med stressmoment och det mesta av julförberedelserna. Köpa färdigt och ta det lugnt.Vi skapade egna traditioner inom familjen och firade vissa jular i torpet. Och sönerna blev vuxna. 

Många julbord har jag varit på genom åren. Via jobb men även privat. Mysigaste och godaste julbordet hade (har?) Särsta värdshus i Knivsta. :-)

Numera firar vi jul tillsammans med yngste sonen som ännu inte har egen familj. Storstädar i januari och  minskar ner på julmaten. Hundarna får egna paket att öppna och mumsa på. Jag lyssnar gärna på julmusik. 

Jag tycker om den julstämning jag lyckades skapa förr men jag är nöjd med nuet också :-) Det viktigaste på julbordet? Janssons frestelse! Och att avsmaka julskinkan, nyuttagen från ugnen,när den fortfarande är varm, det är gott! 

(null)
Julefrid? En stund kanske? Undrar om det finns några barn nuförtiden som förundrat tittar på det lilla Jesusbarnet i krubban? 

(null)
Julklappar har vi försökt dra ner på antalet de senaste åren. Vi har lyckats "sådär"...mer nödvändiga saker än icke nödvändiga, i alla fall ;-)

Dimmigare och gråare dag än denna fredag har jag nog sällan upplevt. Hoppas att alla tar det lugnt i trafiken, jultrafiken startar ju på allvar idag. 

Tillönskar Dig en fin och så stressfri fjärdeadventshelg som möjligt! 

Kärleksljus
❤️




Taggar: #dåochnu#familjejular#julstress;

Kommentera inlägget här :