Julrimmat

publicerat i Allmänt;

Hur ska du hinna?
Över tiden vill du vinna
Klappar köpa
Ljus stöpa
Barndomsjulsminnen
Något gott för alla sinnen
Baka baka
Pepparkaka
I affären stå i kö
Undrar om det blir nån snö?
Vem ska tomte vara
För en liten barnaskara
Orka uppesittarkväll
Har jag varit snäll?
Koka eller micra gröt
Skumtomten var söt
Uti sena timma
Ska du nu rimma
Av glöggen blir du glad
Dopp i skinkspad
Städa så det skiner
Nya julgardiner
Granen den är klädd
Ge dig själv nu cred
Nöten kan vara svår att knäcka
Nej, nu får det räcka
Andas in och andas ut
Nu är rimmet slut
:-)

(null)
Jenny Nyström  1908

Sent igår fick jag för första gången i år lite "julstämning" när jag fastnade framför tv:n och såg Carolas julshow från i fjol. Den är fantastisk. Jag gillar inte alltid Carola som person men när hon sjunger...wow! När hon sjöng Maries "Tro" och tog i ända nere ifrån tårna, det är så läckert! 
"Jag vill känna tro"...och så det där med hoppet som är så viktigt nu...
"Änglarna ger oss hopp och tro
sjunger om fred på vår jord" , sjunger Carola i "En stjärna lyser klart"...

*****
(null)

Familjeföretaget jobbar på som vanligt denna klämdag. Fast inte jag, jag får fixa hemma istället. :-) 
Bestämmer mig för att inte låta mig påverkas eller få dåligt samvete för att jag inte bakar och skapar den "traditionellt" perfekta julen, som många av mina vänner på Facebook gör. Det jag orkar göra får duga och jag bestämmer mig för att jag duger som jag är! 
När en vän berättar hur glad hon blev när hon fick julkort från oss så känner jag att jag gjort något bra i alla fall. :-) 

(null)
Julmat och julklappar i all ära, glöm inte bort att dansa! (Amalia Lindgren 1909)

En "glad jul", visst är det på något sätt en bättre hälsning än "god jul"?

Hur du än vill ha din jul, vad som än är viktigast för dig, så hoppas jag att julen blir så som du önskar. 

Jag finns här i morgon med om du vill titta in. 

Glad och Fröjdefull Jul
önskar jag Dig! 
❤️

(null)

Taggar: #julrimmat#duduger#gladjul#fröjdefulljul;

Kommentera inlägget här :