Bästa juldagen

publicerat i Allmänt;
Ingen "glimmande" juldagsmorgon här. För grått för det. Lite snö, med betoning på lite, har fallit. Ser bilder från Uppland, där har det snöat! 

(null)
Ljuvliga blommor

Juldagen är den bästa tycker jag. Om man inte går upp till julottan, kan man "slöa" hela dagen. Julotta har jag bara besökt två gånger i mitt liv. Det var stämningsfullt men inget jag eftersträvar. Härliga vinterdagar med sparkturer när väder och före tillåtit det har också tillhört juldagen. Men framför allt är det bokläsardag. Jag har två böcker på gång. Börjat med den jag fick till julklapp igår:
(null)
Wow, säger jag bara. En sån intressant bok. Men smärtsam också. Mycket smärtsam. 

Gårdagens julvärd får fullt godkänt av mig. :-)

Jag tänker på julens alla "måsten"...denna jul i coronatid lär oss att det blir jul i alla fall. Läser om människor som t o m tycker att det känns skönt att "slippa" vara så många...

Ofrivillig ensamhet är däremot sorgligt. Att det finns så många bostadslösa, uteliggare, känns extra svårt i dessa tider. Såg ett inslag på rapport om de mest utsatta i vårt land. De som levt "vanliga" liv men förlorat allt...det gjorde så ont att se...Visst finns hjälp som t ex Stadsmissionen, men ska vi ha dessa orättvisor, dessa klyftor i Sverige? Det är naturligtvis en politisk fråga...som vi alla kan vara med och påverka...

Nej, jag tycker inte att man ska ha skuldkänslor för att man har det bra. För att man kan frossa i mat, julshoppa, har stor släkt eller vänskapskrets...men det är ju inte fel att tänka på de som har det svårt, inte fel att dela med sig...och inte bara på jul, förstås...

Jag är så där helnöjd med min jul. Att vi "firat" både ute och inne med avstånd. Att vi gjort det bästa av situationen. Funnit nya lösningar. Tacksam över mina julgåvor av alla de slag. 

Nu sover Jesusbarnet tryggt i sin krubba. Maria får välbehövlig vila. 
Tomten pustar ut och tomtemor bjuder på must. Tomtenissarna leker med sina julklappar. 
Julljusen brinner. Julgranen börjar barra. Julmaten plockas in och ut ur kylskåpet....

Ni som liksom jag älskar tv-serien "Vår tid är nu" har en högtidsstund framför tv-n ikväll! <3

(null)

Tillönskar Dig en 
God fortsättning
❤️

Taggar: #bästajuldagen#slöa#läsabok#demestutsatta#delamedsig#snöiuppland;

Kommentera inlägget här :