Förnuft och kärlek

publicerat i Allmänt;
(null)
Årets första solnedgång bjöd på magisk skönhet. Förhoppningsvis ett tecken på ett bra år för oss alla. <3

Nyårstankar. 
Jag förväntar mig inte att 2020 ska bli ett ljusare och mer medmänskligt år än 2019. När det gäller politiken. Jag är pessimistisk rörande det. 

Men jag tror att jag kommer att må bättre. I själ och sinne. Alltså på det personliga planet. 

2019 tappade jag nästan tron på mänskligheten. Tron på den goda viljan. När så många låter egoismen och lögnerna gå före medmänsklighet, då är vi illa ute. Allihop. 

Hur tar man då med sig förhoppningarna och kämpaglöden in i detta år? Hur gör man för att inte ge upp?

Jag tror att det handlar om att bevara viljan till att göra det goda inom sig, att inte sluta tänka eller sluta älska. Hjärna och hjärta. Hjärta och hjärna. Förnuft och kärlek. Kärlek och förnuft. 

Jag vet att jag kommer bli både förbannad och besviken på många som tror på lögnerna. Som väljer att tro på lögnerna. Men jag får inte ge upp. Jag vet att inga argument eller fakta hjälper mot dessa människors val men jag måste stå fast vid förnuft och kärlek. 

Klimat och rasism kommer att fortsätta vara de stora frågorna. 
Kanske lever jag inte längre när mörkret får ge vika för ljuset, för det kommer det att göra någongång i framtiden. Men för mina barn och barnbarns skull kan jag inte ge upp. 

Hela min barndom och uppväxt fick jag höra att det som hände under andra världskriget aldrig får hända igen...aldrig! Det är med stor sorg jag nu ändå ser det upprepas. 

Vi har alla personligt ansvar för vad som händer under vår levnad. Ansvar för hur vi är mot oss själva och mot våra medmänniskor. Vilket samhälle vill vi ha? 

Är jag för pessimistisk? Vi kan väl hoppas det :-)

(null)
Gillar den här röda nyansen på Amaryllis. :-) Inte tomteröd utan en djupare röd nyans. 
(null)

Idag har vi besök, äldste sonen och barnbarnet! Mysigt! Det blir nog en hel del pyssel skulle jag tro ;-)

Mina tankar vandrar ofta till de stackars djur och människor som måste fly bränderna i Australien. Riktigt otäckt är det, vilka katastrofer. 

Tack för att du tittade in här! 
Välkommen åter! 

Massor av Hoppfullheter och Positiva händelser under året, önskar jag oss alla! 

Förnuft och Kärlek
❤️

Taggar: #förnuft#kärlek#nyårstankar#godhet;

Kommentera inlägget här :