Ljus och guldkant

publicerat i Allmänt;
Ljuset återvänder snabbt nu. Allra längst i norr med hela tio minuter extra per dag. Läser jag. Härligt! Och visst märks det! 

(null)
I ett av våra fönster börjar blåbärsriset blomma :-)

Det är söndag. Söndagen den 19 januari. 
Henrik har namnsdag. Det är Världsreligionsdagen och Internationella popcornsdagen och märkligt nog Världssnödagen! ;-) Dessutom är det "Sten Stures ben"...???? Något som firats sedan 1520...vill du veta mer får du googla själv :-)

Jag kanske firar popcornsdagen sen med att äta detta tämligen ofarliga "snacks" :-) 

Och på tal om godis. Jag har alltid fått höra att sötbehov inte är ett medfött behov. Nu läser jag i Expresssen att: 
"Människans, i synnerhet barns, kärlek till sött är inte ett nytt fenomen. Vår medfödda aptit för söta smaker har varit ett sätt att säkerställa överlevnad i tider av svält, men i dag är detta en egenskap som verkar ställa till det för oss. Det finns få livsmedel som är så utskällt som det vi benämner som socker. Det orsakar diabetes, gör oss tjocka och gör att vi dör i förtid. Eller? Sara Ask, dietist och författare, har koll på forskningsläget." 
Och så följer fakta från senaste forskningen, som kortfattat kan sammanfattas, enligt mig, i att socker i lagom mängd är inte farligt...det verkar inte ha en egen fettbildande egenskap t ex. Vi ska "unna oss guldkant i vardagen" men "inte skämma bort munnen med att allt ska smaka sött." Man måste ju inte fika bakverk alla dagar, eller? 
Låter vettigt tycker jag och väntar nu på motreaktion från hälsogurus...;-) 
"Vem ska man tro på, tro på, på...???"
Undrar när kaffe ska bli "farligt" igen...;-) 

(null)
Inget värmerekord i dag och ingen snö men vackert vid solnedgången :-) 

Inför ny vecka ska man väl påpeka att "det är ett oskrivet blad fullt med nya möjligheter"... och det stämmer ju men jag önskar Dig framförallt glädje och kraft. Och guldkant i lagom mängd. ;-) 

Hoppfullheter
❤️




Taggar: #ljus#guldkant#blåbärsris#sockerbehov;

Kommentera inlägget här :